[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] el när hon är i hamn.
Under våren installeras batterier med en sammanlagd kapacitet på 1 MWh på Stena Lines 1996-byggda ropax Stena Jutlandica, som går i trafik mellan Göteborg och Fredrikshamn.
Första fasen
Det är Göteborgsbaserade Callenberg Technology Group som levererar batterierna och i detta första steg installeras nog med kraft för manövrering i hamn. I nästa steg ska Stena Jutlandica kunna ta sig ut till Vinga, cirka tio sjömil, på sina batterier. I projektets tredje steg utökas kapaciteten så att färjan ska kunna köras 50 sjömil på batteri.
Kan bli fler
Målet med att genomföra detta i flera steg är för att kunna testa och samla kunskap om eldrift under resans gång. Om projektet blir framgångsrikt kan batteridrift bli aktuellt även på andra fartyg i Stena Lines flotta på 38 fartyg, skriver Stena Line i ett pressmeddelande.
Projektet genomförs av Stena Teknik i samarbete med akademi, myndigheter och olika leverantörer. Den första fasen finansieras till hälften med stöd från Trafikverket och EU.
[/flowy_subscriber_only]