Fotograf: Stena Line

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö

Eldrift på Jutlandica till sommaren

Före sommarsäsongen ska Stena Jutlandica manövreras på bara el när hon är i hamn.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] el när hon är i hamn.

Under våren installeras batterier med en sammanlagd kapacitet på 1 MWh på Stena Lines 1996-byggda ropax Stena Jutlandica, som går i trafik mellan Göteborg och Fredrikshamn.

Första fasen

Det är Göteborgsbaserade Callenberg Technology Group som levererar batterierna och i detta första steg installeras nog med kraft för manövrering i hamn. I nästa steg ska Stena Jutlandica kunna ta sig ut till Vinga, cirka tio sjömil, på sina batterier. I projektets tredje steg utökas kapaciteten så att färjan ska kunna köras 50 sjömil på batteri.

Kan bli fler

Målet med att genomföra detta i flera steg är för att kunna testa och samla kunskap om eldrift under resans gång. Om projektet blir framgångsrikt kan batteridrift bli aktuellt även på andra fartyg i Stena Lines flotta på 38 fartyg, skriver Stena Line i ett pressmeddelande.

Projektet genomförs av Stena Teknik i samarbete med akademi, myndigheter och olika leverantörer. Den första fasen finansieras till hälften med stöd från Trafikverket och EU.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]