Elbil orsakade färjebrand

En elbil som stod på laddning och fick kortslutning orsakade troligen branden på bildäck på DFDS-färjan Pearl of Scandinavia den 17 november. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]navia den 17 november. 

Från den brinnande bilen, en ombyggd Nissan, spreds elden till såväl bilar intill som ett antal lastbilstrailrar.

– Vi är väldigt nöjda med vår besättning och deras insatser i samband med branden, säger DFDS informationschef Gert Jakobsen, som är lättad över att det var enkelt att finna brandorsaken.

Pearl of Scandinavia togs ur trafik under fem dagar för undersökning av bildäcket samt sanering av detsamma. Även passagerarutrymmena fick rökskador.

Efter händelsen blir det förbjudet att ladda elbilar ombord.

Vid sex-tiden på morgonen den 17 november utbröt branden ombord på passagerarfärjan under en segling mellan Oslo och Köpenhamn – kort efteråt kunde branden släckas av besättningen ombord. Rökutveckling hade noterats på bildäck när färjan var drygt fyra kilometer nordväst om Kullens fyr i skånska Höganäs. 

Passagerarna evakuerades från sina hytter men behövde inte lämna fartyget. Inga personskador har rapporterats.

Fartyget kunde fortsätta sin segling till Köpenhamn där det anlände vid lunchtid samma dag. 

Ombord på fartyget fanns 490 passagerare och en besättning på 161 personer, samt 190 bilar och en buss.

Pearl of Scandinavia ägs av DFDS Seaways. Fartyget har kapacitet för 2 100 passagerare och 365 bilar. Hon byggdes 1989.

Detta är andra gången på kort tid som ett DFDS-fartyg brandhärjas. Strax efter midnatt den 9 oktober utbröt en kraftig brand på ropax-färjan Lisco Gloria under en segling mellan Kiel och Klaipeda – 236 passagerare samt besättning fick evakueras. 23 passagerare fick uppsöka läkarhjälp, men ingen ska ha fått livshotande skador. 

Det brinnande fartyget drev till en position tre sjömil syd om den danska ön Langeland innan det kunde ankras. Lisco Gloria opereras av DFDS Lisco som i sin tur ägs av DFDS Seaways.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]