Fotograf: Arkivbild: Lars Andersson

Kategori: Miljö

Ekobonusen: Nu händer det

Redare som vill ansöka om ekobonus bör sätta igång förberedelserna genast. Annars riskerar 2018 års avsatta 50 miljoner kronor att frysa inne.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]r kronor att frysa inne.

Sedan EU-kommissionen godkände förordningen om ekobonus har Trafikverket jobbat på regeringens uppdrag för att så snabbt som möjligt öppna för ansökningar om stödet, men Trafikverket har fått vänta först på EU-godkännande, därefter regeringsbeslut. Björn Garberg på Trafikverket förklarar den byråkratiska gången för Sjöfartstidningen.

– Direkt efter regeringsbeslutet (vilket offentliggjordes i dag torsdag, reds anm) kommer vi att lägga ut information på vår hemsida om hur ansökningarna ska göras. Ett problem är att vi inte kan lägga ut de slutgiltiga ansökningshandlingarna förrän förordningen är publicerad. Och det tar ungefär tio dagar till. 

Snabba ryck

50 miljoner kronor om året under perioden 2018–2020 är vad regeringen har satt av till ekobonus. Medlen i årets budget riskerar att frysa inne om redare inte hinner söka stödet. Björn Garberg säger att det blir snabba ryck för redarna nu. Ansökningarna om 2019 års medel läggs ut på verkets hemsida efter årsskiftet, meddelar Garberg, och då kommer redare som ansöker att ha längre tid på sig.

– Regeringen har varit tydlig med att man vill göra det möjligt att sätta sprätt på pengarna för 2018. Annars är de förverkade. Så det kommer att se lite konstigt ut när det först blir en väldigt kort utlysning och sedan kommer det komma en lite längre utlysning, men så får det bli, helt enkelt. 

Ersätta vägtransporter

Bonusen är tänkt att snabba på en överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart. Detta för att utnyttja sjöfartens fulla potential och minska utsläppen av växthusgaser och luftföroreningar inom godstransporten, skriver Näringsdepartementet i ett pressmeddelande.

Ekobonusen är avsedd för redare som startar nya sjötransporter eller förbättrar befintliga sjötransporter som leder till att vägtransporter ersätts med sjötransporter. Enligt budgetpropositionen för 2018 ska 50 miljoner kronor per år avsättas till ekobonussystemet under perioden 2018–2020. Därefter kommer systemet att utvärderas.

Ett antal villkor

För att få ekobonus måste redaren uppfylla ett antal villkor. Dessa framgår av den förordning som reglerar stödsystemet och av den vägledning Trafikverket utarbetat. På Trafikverkets hemsida finns ett utkast till vägledning, där det framgår preliminärt hur det kommer att fungera. Björn Garberg råder dem som vill ansöka att följa utvecklingen den närmsta tiden på hemsidan.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]