Fotograf: Cecilia Jaeger/CMA CGM

Kategori: Container | Miljö

Ekobonus ger skjuts åt nysatsningar

Linus Ljungmark på CMA CGM är full av tillförsikt efter att ha fått sin ansökan om ekobonus beviljad. Målet är att förbättra miljön och samtidigt erövra ny frakt och nya kunder.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ny frakt och nya kunder.

Containerjätten CMA CGM har fått drygt 7,9 miljoner kronor i ekobonus beviljade för en ny containerlinje, som Sjöfartstidningen skrev om på tisdagen. Den nya linjen mellan västkusten och Helsingfors ska frakta gods som i dagsläget går på lastbil.

Fritt från byråkrati

Linus Ljungmark, CEO Scandinavia på CMA CGM, var den som skrev rederiets ansökan om ekobonus. Han berättar för Sjöfartstidningen att ansökningsförfarandet var en positiv överraskning.

– Jag måste faktiskt säga att jag blev förvånad över hur logiskt det var uppbyggt. Det fanns en röd tråd i vad Trafikverket efterfrågade. När jag väl satte mig och skrev anmälan var det inga större frågetecken faktiskt, förvånade fritt från byråkrati. Det svåra är att du måste kunna visa hur du får bort lastbilar från vägnätet. Och det tyckte Trafikverket att vi lyckades väl med i vår beskrivning. Så det var där som svårigheten låg. Att räkna ut kostnaden för att driva ett fartyg är ganska enkelt. 

Summan de fick beviljad var mycket nära den de ansökte om. Linus Ljungmark hoppas att detta kan visa att detta är en väg att fortsätta på, att det faktiskt går att skapa nya transportlösningar.

– Det är de första 6–12 månaderna som det kostar mycket pengar att starta en ny service.

Förstärker på Spanien

Bakgrunden till att skapa en ny linje med hjälp av ekobonusen var att det blev ett fartyg över i samband med en förstärkning av deras service mellan Sverige och Spanien.

– Vi har i dag en direktservice mellan Bilbao och Helsingborg. På grund av att det har varit en sådan succé med den här servicen så startar vi nu ett andra anlöp i veckan, med början i mars. När vi gör den här uppgraderingen av servicen blir det en båt över i nätverket. Vi klurade på vad vi skulle göra med den båten. Så har vi träffat kunder som är intresserade av att hitta en sjölösning från Västsverige till Finland och Ryssland, och så dök ekobonusen upp och resten är historia.

Pusselbiten Containerships

CMA CGM:s köp av rederiet Containerships är en avgörande pusselbit i det som har lett fram till rederiets nya satsningar, som enligt Linus Ljungmark är kopplade till hela CMA CGM-gruppens ambition att arbeta för en bättre miljö. Han framhåller till exempel att CMA CGM har beställt en helt ny generation oceangående fartyg som ska gå på LNG, för att minska sina utsläpp av svavel, partiklar och koldioxid. Dessutom vill man bidra till att minska belastningen av tung trafik på Europas vägar. 

– Det är en del av arbetet att göra oss redo för morgondagen, nu när vi, globalt sett, har de högsta CO2-utsläppen någonsin i världshistorien. Så CMA CGM beslutade att köpa Containerships, ett finskt rederi som är väldigt stora på kortsjö, och sedan försöka hitta möjligheter att använda deras nätverk med vår kunskap om den lokala marknaden.

Kontinenten och Ryssland

Containerships har en direktlinje Århus–Helsingfors. Den nya linjen från Halmstad till Århus, som nu får ekobonus, gör att CMA CGM kan erbjuda frakt från Halmstad på fredag med ankomst i Helsingfors måndag morgon. Dessutom kan de absorbera gods som nu går via lastbil från kontinenten till västkusten.

– Vi kommer alltså att ha två anlöp i veckan till Halmstad och en av rotationerna går via Århus. Vi går från Lübeck, som är en ren kortsjöterminal, till Halmstad, och sedan upp till Oslo, sedan ned till Lübeck igen och därefter Århus. Andra rotationen går Halmstad, Århus och åter till Lübeck igen. Så vi kombinerar många olika sätt att få bort lastbilar från vägarna. 
Med utgångspunkt i samma linje från Halmstad kör de dessutom på St Petersburg. 

– Det är naturligtvis den här finska lasten vi är intresserade av, men sedan har vi också mycket last som går till Ryssland från västra Sverige. Då avgår vi i Halmstad på fredagar och ankommer St Petersburg på tisdagar. Det är svårt att slå det med bil. Så det hoppas vi att marknaden är sugen på, säger Linus Ljungmark.

Fler planer

Han tror inte att de hinner att få med ytterligare nya projekt till nästa ansökningsperiod för ekobonusen, men han hoppas på kontinuitet i den typen av stödåtgärder, så att redare kan planera mer långsiktigt.

– För jag har fler sådana här idéer i byrålådan, lovar Linus Ljungmark.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]