Fotograf: Deltamarin

Kategori: Skeppsbyggnad

Eimskip och Royal Arctic beställer

Isländska Eimskip Ltd och grönländska Royal Arctic Line A/S beställer tre containerfartyg av en energieffektiv design som Deltamarin har tagit fram.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ltamarin har tagit fram.

Dessa blir de första containerfartygen som byggs enligt Deltamarins design för feederfartyg. Ordern har lagts hos det kinesiska varvet Guangzhou Wenchong, med vilket Deltamarin (China) Co Ltd har tecknat designavtal.

Isklass

Lastkapaciteten blir 2.150 TEU och de 180 meter långa och 31 meter breda fartygen blir större än de nuvarande på traden. Nybyggena designas för att även kunna segla i arktiska vatten. Fartygen isförstärks och uppfyller kraven i IMO:s nyligen antagna Polar Code.

Uppfyller Tier III

Fartygen är designade för en låg miljöpåverkan. De kommer att uppfylla IMO:s NOx Tier III-krav och utrustas med skrubber för att minimera utsläppen av SOx. Bränsleförbrukningen per transporterad container uppges bli lägre än på de existerande fartygen.

– Vi är väldigt stolta över detta nya kontrakt, vilket ytterligare bekräftar vår expertis inom lastfartyg. Designen bygger på Deltamarins omfattande utvecklingsarbete för en ny generation av energieffektiva och operativt optimerade 1.000 till 3.000 TEU containerfartyg avsedda för feedertrafik, säger Markku Miinala, försäljnings- och marknadsföringsdirektör på Deltamarin.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]