Ralph Axelson, vd för Gotlandsbåten och rederiet Nordic HSC, ägaren av färjan HSC Express.

Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Passagerarsjöfart | RoRo

Uppstickaren Gotlandsbåten är igång

Det gick till slut. Efter flera års försök är det idag torsdag trafikstart för uppstickaren Gotlandsbåten, vars färja HSC Express gör sin premiärtur från Nynäshamn till Visby.

Man misslyckades med trafikstarterna både 2014 och 2015, men i år har alla bitar fallit på plats för Gotlandsbåten – den första konkurrenten inom passagerartrafiken mellan Gotland och fastlandet på 49 år.

Idag torsdag är det nämligen äntligen – får man väl säga – dags för premiärturen med Gotlandsbåtens höghastighetsfärja HSC Express, som avgår från Nynäshamn till Visby klockan 17.55.

”Känns fantastiskt”

Sjöfartstidningen var på plats i ett regnigt Nynäshamn på torsdagseftermiddagen och träffade en stressad men glad Ralph Axelson – vd för såväl Gotlandsbåten som Nordic HSC, det Uppsala-baserade rederi som äger färjan HSC Express och chartrar ut den till bolaget Gotlandsbåten.   

– Det känns fantastiskt, även om man en premiärdag som den här knappt hinner stanna upp och njuta. Men läget är under kontroll och jag har inga premiärnerver. Och njuta fullt ut kommer jag nog att göra först efter säsongen, säger Ralph Axelson, som kom in i arbetet med Gotlandsbåten hösten 2014 och sedan dess har arbetat heltid med projektet.

Arbetat strategiskt

– Sedan hösten 2014 har vi arbetat metodiskt med att ställa upp en tydlig strategi där vi börjat med att säkra ett fartyg och först därefter gå ut och berätta om det. Vi har tagit det hela steg för steg och nu ligger allt fokus på denna säsongen. Det är nu det är upp till bevis, så får vi se vilka långsiktiga planer vi sätter upp efter årets säsong.   

Västervik rätt läge

Förutom att det i år är första gången på 49 år som det blir konkurrens inom Gotlandstrafiken innebär Gotlandsbåtens entré ytterligare en nyhet: för första gången på 29 år får Västervik en förbindelse till Gotland.

– Västervik var huvudhamnen för oss redan från början eftersom det är den kortaste vägen. För Västerviks del betyder detta jättemycket, de har inte haft en bilfärja till Visby sedan 1987. Så de har stöttat oss väldigt mycket i detta, säger Ralph Axelson och fortsätter: 

– Så på lördag har vi en extra festlig tur mellan Visby och Västervik, där landshövdingarna för Gotland och Kalmar är med och vi har en blåsorkester på kajen i Västervik. 

Bra beläggning

HSC Express kommer att göra hälften av sina turer på sträckan Nynäshamn-Visby och hälften på Västervik-Visby. Totalt ska 354 enkelturer göras under säsongen, som alltså startar idag den 28 april och sträcker sig fram till den 4 september. Från Visby kommer totalt 118 avgångar att ske, där HSC Express ska lägga till vid kajläge två. Beläggningen för sommaren ser så här långt bra ut, enligt Ralph Axelson: 

– Jag är nöjd med läget, vi har satt som mål att ha 180.000 passagerare och det pekar mot att vi ska uppnå det, säger han och berättar att det till dagens premiärtur är bokat 327 passagerare, 80 personbilar och tolv lastbilar. 

Drygt 40 ombordanställda

Besättningen ombord uppgår totalt till 23 personer och enligt Ralph Axelson har man därför anställt drygt 40 personer, det vill säga ungefär två besättningar. När det gäller landorganisationen arbetar fem personer året runt på bolaget Gotlandsbåten plus att sex, sju personer arbetar i respektive hamn. På moderbolaget Nordic HSC arbetar sex personer i administrationen plus tre året-runt-anställda befäl.

Svenskflaggad

Redan när HSC Express köptes sommaren togs beslutet att fartyget skulle registreras i Sverige, varför de allra flesta ombordanställda är svenskar. 

– Det var helt självklart att vi skulle ha svensk flagg på fartyget, dels för att det är psykologiskt rätt i ett sådant här slags passagerarfartyg, dels för sjöfartsstödets skull, säger Ralph Axelsson och fortsätter:

– Men vi har också ett antal utländska personer i besättningen, dels har vi en teknisk chef och en maskinchef från P&O Ferries, som arbetat på fartyget när det gick i trafik mellan Irland och Skottland, dels har vi fyra lettiska grabbar som arbetar på däck.   

Byggd 1998

Höghastighetsfärjan HSC Express är 91 meter lång och 26 meter bred och kan ta 836 passagerare och 180 personbilar.

Fartyget är byggt 1998 i Hobart, huvudstad i delstaten Tasmanien i Australien och gör i Gotlandstrafiken cirka 30 knop. Express är av typen Incat och har en lastförmåga på 450 ton och ett djupgående på 3,73 m.

Fyra maskiner från Caterpillar modell 3618 med en sammanlagd effekt på 28.800 kW kopplade till fyra vattenjet-aggregat från LIPS modell L 145 D står för framdrivningen.

Vidare är HSC Express utrustad med fyra Wave Riding Controls-stabilisatorer, två i aktern och två längre förut.

Hemmahamn: Uppsala 

HSC Express är svenskflaggad och har Uppsala som hemmahamn.

– Jag bor där så det är roligt att ha Uppsala som hemmahamn av den anledningen. Och jag kan garantera att det är världens första bilfärja med Uppsala som hemmahamn, säger Ralph Axelson några timmar innan premiärturen med HSC Express.