Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Forskning | Miljö

Effship i hamn

Bränslet är för billigt trots att det stigit med 600 procent sedan 2000. Det sade Carl-Johan Hagman, vd för Stena Rederi, när han inledningstalade på Effships slutseminarium.  

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]hips slutseminarium.  

Effship har syftat till att samla ihop den kunskap som finns i Göteborgs sjöfartskluster och utvärdera möjligheter till en effektivisering av sjöfarten. 

– Vi är nöjda. Vi har kommit till konkreta resultat som kan omsättas i praktiken som metanolprojektet Spireth, men också en del andra saker, säger Bengt Ramne som tillsammans med Per Fagerlund drog igång projektet 2008. 

130 personer kom till slutseminariet och intresset för inte minst metanolprojektet är inte att ta miste på. 

– Intresset för vind ökar alltid när oljepriset stiger. Skillnaden den här gången är att oljepriset stigit trots att inte konjunkturen gjort det, säger Per Fagerlund. 

– Vi är övertygade om att tiden att börja segla igen är nu. Globalt tror vi att det finns 10 procent att tjäna på att börja använda vind igen, säger Bengt Ramne. 

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]