Fotograf: P&O Ferries

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart | RoRo

Eckerö Line återinför trafik med två fartyg 

Rederiaktiebolaget Eckerö, moderbolag i åländska Eckerökoncernen, har undertecknat avtal om att köpa ett ropax-fartyg som ska sättas i dotterbolaget Eckerö Lines trafik på Finska viken.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]trafik på Finska viken.

Det Bahamasflaggade ropax-fartyget European Endeavour, som senast har gått i trafik för P&O Ferries mellan Dublin och Liverpool, kommer inom de närmaste veckorna att tas över av Rederiaktiebolaget Eckerö. Innan hon inleder trafik för Eckerö Line blir det aktuellt att anpassa fartyget för den nya linjen.

– På kort sikt krävs det mindre anpassningar, men vi räknar med att få henne i trafik till sommaren. Vi planerar att ta henne till varv och eventuellt även sätta henne torr, säger koncernens vd Björn Blomqvist till Sjöfartstidningen.

Volymerna växer

Senast opererade Eckerö Line trafik med två fartyg fram till 2013, då de föregående fartygen Translandia och Nordlandia blev till salu efter introduktionen av den nya färjan Finlandia.

Eckerö Line återinför nu trafik med två fartyg, där det ena är i första hand anpassat för lasttrafik. En orsak till detta är de kraftigt ökande fraktvolymerna och ett likaså växande antal bilar som transporteras av Eckerö Line. Med det nya fartyget förväntas volymerna ytterligare öka. Den omfördelade lastbilstrafiken till Nordsjö kommer även att minska den tunga trafiken i centrala Helsingfors, uppger rederiet.

Fartyget är byggt 2000 av Astilleros Españoles i Sevilla, Spanien. Lastkapaciteten på bildäck är 2.000 filmeter och fartyget har kapacitet för 366 passagerare.

Även passagerare

Björn Blomqvist berättar att resor med det nya ropax-fartyget kommer att marknadsföras även till passagerare som reser med till exempel husvagnar eller husbilar.

– Det blir två avgångar från Helsingfors och två avgångar från Tallin per dygn med det nya fartyget. Huvudsakligen är det nya fartygets passagerarkapacitet tänkt för långtradarchaufförer, men det är så stort passagerarcertifikat att det möjliggör andra nischprodukter för privatpersoner där det handlar om transport och man kan tänka sig lite längre tid för resan.

Ska få isklass

Det fartyg som Eckerökoncernen köper har bogport, något som krävs för smidig lastkapacitet, men som de flesta fartygen på marknaden saknar, enligt Björn Blomqvist.

– Det har varit svårt att hitta ett lämpligt fartyg, men det här ser ut att vara en riktigt bra lösning. Det finns otroligt många fartyg, men de flesta saknar bogport.

Nyförvärvet saknar också isklass, något som kommer att åtgärdas troligtvis lite senare.

– Vi hittade inte allt i ett färdigt fartyg, men hon uppfyller tillräckligt många villkor för att vi skulle slå till. Hon går först i trafik som hon är och senare ska hon uppgraderas så att hon får isklass. Det är också en fråga som spelar in i service- och dockningsplanen här i början.

Finsk flagg

Det nya fartyget kommer att segla under finsk flagg. I ett pressmeddelande påpekar koncermnen att Eckerö Line är det enda rederiet som opererar färjor under finsk flagg på rutten Helsingfors–Tallinn. Rederiets andra fartyg Finlandia har också finsk flagg.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]