Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Juridik | Passagerarsjöfart

Dyra ID-kontroller

Minst 5,4 miljoner kronor har ID-kontrollerna på färjor, tåg och bussar hittills kostat de berörda trafikföretagen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rörda trafikföretagen.

Svensk Sjöfart, Sveriges Bussföretag och Branschföreningen Tågoperatörerna riktar ett krav på regeringen om kompensation för arbetet med ID-kontroller ombord på färjor, tåg och bussar i trafik mellan Danmark och Sverige. Totalt beräknas arbetet med att förbereda för och genomföra ID-kontrollerna ha inneburit extra kostnader om minst 5,4 miljoner kronor för de berörda trafikföretagen.

– Vi menar att det i grunden är en uppgift för polis och tull att kontrollera identitet på människor som reser över gränsen. Därför kräver vi kompensation, kommenterar Pia Berglund, vd för Svensk Sjöfart.

HH-leden drabbas

Av den gemensamma skrivelsen, adresserad till infrastrukturminister Anna Johansson, framgår att det inom färjetrafiken är enbart linjen mellan Helsingborg och Helsingör som påverkats av den specifika lagstiftningen. Under 2015 transporterades 7,4 miljoner passagerare, 1,4 miljoner personbilar, 390.000 lastbilar och 20 000 bussar på leden. Volymen uppges motsvara cirka 25 procent av de fordon som korsade Öresund under året. Antalet enkelturer uppgick till cirka 50.000 med avgång varje kvart i stort sett dygnet runt. Idag servas rutten av fyra färjor med kapacitet att transportera upp till 3.500 passagerare och cirka 700 personbilar i timmen.

Trafiken bedrivs av HH Ferries som har gjort stora omställningar för att klara de nya kraven. Kostnaden för dessa beräknas under det första halvåret uppgå till mellan 20 och 25 miljoner kronor.

44 potentiella asylsökande

Den första månaden med ID kontroller har det inom färjetrafiken genomförts 175.000 kontroller. Antalet avvisade var 440, varav 44 potentiella asylsökanden. Vidare uppges att kontrollerna har genomförts utan att det uppstått förseningar i trafiken. 

”Detta tack vare att vi investerat stora summor för att undvika förseningar samt att trafiken är på index 15-20 i förhållande till en normal månad”, står det i skrivelsen.

I kraft i januari

Riksdagen beslöt i december 2016 om införande av transportöransvar och identitetskontroller vid transporter som utförs med buss, tåg eller passagerarfartyg. Den 4 januari 2016 trädde förordningen om vissa identitetskontroller i kraft, vilken innebär att transportören ska kontrollera att passagerare som färdas med buss, tåg eller med passagerarfartyg som genomför resor som är 20 nautiska mil eller kortare till Sverige från Danmark innehar en giltig identitetshandling med fotografi.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]