Fotograf: Kvarken Ports

Kategori: Hamn/Logistik

Fördubblad tågtrafik i Umeå hamn

Ett år efter starten av Umeå hamns intermodala järnvägsterminal har trafiken fördubblats och intresset för tågpendeln uppges vara stort.
Den reguljära järnvägstrafiken via Umeå hamn har fördubblats sedan trafikstarten 2022, uppger Kvarken Ports i ett pressmeddelande. Terminalen i hamnen är en förstärkning av Umeås totala järnvägsinfrastruktur med fokus på koppling till sjöfarten.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]via Umeå hamn har fördubblats sedan trafikstarten 2022, uppger Kvarken Ports i ett pressmeddelande. Terminalen i hamnen är en förstärkning av Umeås totala järnvägsinfrastruktur med fokus på koppling till sjöfarten.

– Vi är både glada och stolta att vi på mindre än ett år nu har daglig trafik till och från vår intermodala terminal. Vi ser ett tydligt intresse gällande transport av trailers på järnväg, vilket möjliggör för hållbara transportlösningar samt fördelar för färjetrafiken mellan Umeå och Vasa, säger Christer Nederstedt, försäljnings- och marknadschef på Kvarken Ports.

First Row Shipping trafikerar Umeå hamn. Vd Nikolas Rowland säger i pressmeddelandet att företaget växer snabbt och satsar på Umeå genom en kraftig ökning i frekvens – från två till fyra tåg per vecka – samt att introducera möjligheten att transportera lastbilstrailers.

– Vi erbjuder dörr till dörr-transporter av både containers och trailers numera i hela Sverige samt till Europa och världen i samarbete med våra starka partners. Via Göteborg ansluter våra tåg till fartygstrafik till hela världen, säger Nikolas Rowland.

Terminalen ligger centralt i hamnen och nära färjeterminalen med Wasalines gods- och personfärja som trafikerar Umeå–Vasa.

– Vi på Wasaline är mycket nöjda med att First Row Shipping och Kvarken Ports kommit igång med en tågpendel för containers och lyftbara trailers mellan Göteborgs hamn och Umeå hamn med fyra avgångar i veckan per riktning. Tack vare den nya servicen förkortas ledtiden mellan Vasa hamn och Göteborgs hamn till under 24 timmar på ett hållbart miljövänligt sätt, säger Tony Ehrs, fraktdirektör på Wasaline i pressmeddelandet.

Nyligen publicerade siffror från Umeås godsanläggningar visar att mängden gods till och från regionen ökade under 2022. Under fjolåret ökade enligt pressmeddelandet hanteringen TEU via Umeås järnvägsanläggningar med 28,5 procent. Inom sjöfarten skedde de största ökningarna inom hanteringen av trävaror (+23,7 procent jämfört med 2021) samt gods via Wasaline (+11,5 procent).

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]