Fotograf: Polarcus

Kategori: Folk/företag

Dubai-rederi på frammarsch

Sesmik olarcus, som gör seismiska undersökningar till havs för oljebolag, ser en ljus framtid.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ag, ser en ljus framtid.

Högt upp i kontorsskrapan Almas Tower nordväst om frihandelszonen Jebel Ali i Dubai har det unga rederiet Polarcus sitt huvudkontor. Polarcus som grundades 2008 är inte urtypen för ett rederi i Dubai, men som exempel på emiratets tillväxt inom den maritima sektorn är det illustrativt. Inga bolagskatter och i övrigt en företagsvänlig miljö gör Dubai till en lockande plats för utländska investerare. Dubais geografiska läge mellan Europa och Asien ger också strategiska fördelar.

– Dubai är det perfekta läget, konstaterar svensken Peter Zickerman, vice president i Polarcus och en av de stora investerarna i bolaget. Tillsammans med sin familj pytsade han in USD 100 miljoner i bolaget vid uppstarten. 

Seismisk teknik efterfrågad

Peter Zickerman, utbildad vid Sjöfartshögskolan i Kalmar, har mer än 15 års erfarenhet från den seismiska industrin. Han var med och startade upp bland annat GeoBird Management och Eastern Echo Ltd.

– Jag som aktieägare investerar gärna i den här branschen eftersom jag tror på marknaden. Om man kollar på alla stora tankfartyg som flyter omkring på världshaven så inser man också att oljan måste tas någonstans ifrån, det finns stora affärsmöjligheter, säger han och fortsätter:

– Efterfrågan på seismisk teknik bland de stora globala och nationella oljebolagen har varit stark de senaste tio åren. För några år sedan var inte oljepriset någon större fråga, men med skenade oljepriser letar man runtom i världen efter nya källor att exploatera.

Det första rederiet gjorde vid starten var att beställa sex seismiska fartyg med 3D/4D-teknik från Drydocks World i Dubai – för övrigt en av aktieägarna. Hittills har fem av fartygen levererats, det sjätte kommer att levereras under augusti i år. I november i fjol placerade man dessutom en nybyggnadsorder om ytterligare två fartyg vid Ulstein i Norge, för leverans 2012. Priset per fartyg, gäller samtliga åtta fartyg, snittar på USD 170 miljoner.

– Varför Norge? Som du vet är regeringar runtom i världen väldigt villiga att stödja sin inhemska varvsindustri med tanke på kapaciteten som finns tillgänglig, även Norge. Vi fick ett bra stöd av den norska regeringen och GIEK (Garanti–instituttet for eksportkreditt), med bland annat en förmånlig ränta på finansieringen.

Alla fartyg i flottan har byggts (eller ska byggas) med Ulstein-design som inkluderar X-bow. X-bow-designen bryter vågorna på ett effektivare sätt och möjliggör därmedsnabbare transittider. Andra fördelar är minskade ljudföroreningar och bättre arbetsmiljö på däck.

Åtta kilometer långa kablar

För tillfället har Polarcus inga fler nybyggnadsbeställningar på gång.

– Polarcus är väldigt komfortabelt med att ha en flotta om åtta high end-fartyg, men på sikt är målsättningen en flotta om tio till tolv fartyg. Men det är oklart när timingen för detta är den bästa. Alla aktörer på marknaden måste ta ansvar för att balansera relationen mellan tillgänglighet och efterfrågan.

Fartygen i flottan har mellan 8 och 14 streamers, långa kablar som utgår från aktern och löper efter fartyget. Polarcus använder kablar på åtta kilometer. Kablarna, som kostar flera miljoner styck, samlar via akustik in data från skikten och berggrunden under havsbotten i jakten på den åtråvärda oljan. Det är lite oklart exakt hur djupt man kan gå men ändå få ut adekvat information, eftersom det beror på en mängd faktorer, som geologin, samt själva syftet med undersökningen.

– Vi kan se tiotals kilometer ner i lagren under havsbotten, men med varierande grad av exakthet beroende på fokuset för uppdraget, säger Peter Zickerman och visar en 3D-bild där strukturerna i skikten är väldigt tydliga på ett djup av tio kilometer under havsbotten. 

Solida streamers 

Polarcus använder till skillnad från några av sina konkurrenter solida streamers istället för vätske- eller gelfyllda, som gör att man kan utvinna mycket data på låga frekvenser.

Under ett normalt uppdrag täcker Polarcus-fartygen av 1 500 till 3 000 kvadratkilometer, på ett år blir det runt 10.000 kvadratkilometer per fartyg.

Dyr teknik

Antalet streamers som fartygen använder sig av spelar roll, enligt Peter Zickerman.

– Antalet streamers som krävs för ett specifikt uppdrag beror på geologin. Ännu har ingen uppdragsgivare krävt mer än tolv streamers för en undersökning, och maxkapaciteten för att bogsera streamers på ett avstånd på 100 meter mellan varje streamer är 14 stycken, säger han och fortsätter: 

– 95 procent av världens potentiella reserver är upptäckbara med hjälp av 6-12 streamers. Man behöver därför inte bortåt 20 kablar som en del har, ju fler kablar desto sämre data.

Fartygen är utan tvekan flytande högteknologiska anordningar.

– Vi har att göra med väldigt dyr teknik, men jag vill poängtera att vi dessutom lagt mycket resurser på att göra fartygen så säkra och miljövänliga som möjligt. Fartygen har DP, ballastwater treatment system, dubbelskrov, dieselelektronisk framdrift och dubbla motorer för NOx-reduktion. Fartygen kör på MGO (Marine Gas Oil) för att begränsa utsläppen i vatten och luft. 

100-procentig kontraktstäckning

Många rederier undersöker möjligheten att beställa fartyg med LNG-drift eller konvertera befintligt tonnage, men för Polarcus är det av naturliga skäl inget alternativ. Även om det hade förstärkt företagets miljöprofil i ännu högre utsträckning.

– Vi har tittat på LNG-drift men det tog oss fem minuter att komma fram till att det inte var en bra lösning. Vi jobbar inom så många olika delar av världen så infrastrukturen finns inte. Dessutom kostar motorerna fyra gånger så mycket.

Enligt Peter Zickerman har bolagets fartyg en utnyttjandegrad på 100 procent, borträknat transit. Efterfrågan är därmed stor. 

– Vi har legat på en 100-procentig kontraktstäckning för flottan sedan leveransen av det första fartyget. Nyligen har vi tilldelats kontrakt för klienter som Total, Statoil, ENI, Petronas, Rosneft och OMV.

3-D projekt

Under andra kvartalet ska Polarcus till exempel inleda ett 3D-projekt på Quad 28 på Storbritanniens kontinentalsockel. Det är Polarcus Nadia som utför uppdraget som sträcker sig över 70–100 dagar. 

Fartygen som opererar på den seismiska marknaden seglar på dagsrater runt USD 200 000 i snitt, men detta kan komma att öka.

– Analytikerna tror på en ökning på mellan 15 och 20 procent för dagsraterna i och med att oljepriset ökar. Vår marknad är en stark indikator på oljemarknadens utveckling. Tittar man historiskt så låg dagsraterna på USD 350,000 åren 2006–2007, raterna har även varit uppe i USD 600 000 vid enstaka tillfällen. 

Problemet med de höga raterna var att det genererade en byggboom. Det bästa för oss och industrin är därför en stabil utveckling för oljepris och dagsrater. Dagsraterna idag indikerar att det finns en balans i marknaden. 

Gradvis utveckling är det bästa 

Under 2011 kommer den globala flottan av seismiska fartyg att uppgå till 62. Under 2012 tillförs ytterligare tre fartyg vilket gör att Polarcus marknadsandel – sett till fartyg – ligger på tolv procent. Av alla seismiska fartyg på marknaden är cirka 30 till 35 procent konverteringar, det vill säga ombyggnader av till exempel PSV-fartyg, Platform Supply Vessel.

– 65 fartyg är ohållbart på sikt, vi behöver fler fartyg inom den seismiska industrin. Det är omöjligt att täcka alla de områdena som nu öppnas upp för exploatering. Men som sagt, en gradvis utveckling är det bästa. En ny byggboom gynnar ingen.

Arktis i blickfånget

Polarcus, som opererar runt hela världen, tror att bolaget har ett särskilt försprång när det gäller projekt i Arktis. Området täcker bara sex procent av jordens yta, men enligt beräkningar från BP kan dessa kalla breddgrader sitta på 25 till 50 procent av världens oljereserver. 

Industrin beräknar dessutom att 84 procent av jordens samlade reserver ligger under havsbotten. Enligt Polarcus ökar aktiviteterna nu i Barents hav, Beauforthavet, Chukchihavet, västra Grönland (Baffinbukten och Davissund) och Karahavet.

– Det finns ett stort intresse bland bolagen att borra i Arktis men juridiskt är det fortfarande väldigt oreglerat i Arktis. Polarcus är det första rederiet med DNV-godkännande för operationer i området både när det gäller det maritima och seismiska. 

Bristen på lagstiftning gör det svårt att säga hur många av den samlande flottan av seismiska fartyg som kan arbeta i Arktis. Vad vi vet är att det har förekommit arbete i Arktis med fartyg som saknar isklass. Vi är de enda som har isklass 1A. Fartyg med isklass 1B och 1C kan utföra uppdrag här men för dessa är säsongerna kortare och riskerna högre. Den senaste vintern var det ett seismiskt fartyg som hade stora problem med isen, man tvingades tillkalla en isbrytare för att överhuvudtaget kunna lämna området. 

Detta innebär stora risker för ägaren till fartyget och de som hyr det.

Trots de stora affärsmöjligheterna i Arktis kommer Polarcus inte att operera i området under sommarsäsongen.

– Nej, vi räknar inte med det. Det beror på att våra fartyg redan har kontraktsåtaganden. Vi tror däremot att vi har stora möjligheter att skriva kontrakt för sommarsäsongen 2012 .

Prioriterad fråga

Som flera andra verksamheter till havs har den seismiska industrin fått kritik för att man kan åsamka skada för vattenbaserade däggdjur. 

Enligt Peter Zickerman är ljudföroreningar en prioriterad fråga för Polarcus.

– Vi jobbar aktivt med detta eftersom vi vet så lite om det. Vi jobbar med låga frekvenser för att undvika att störa de havsbaserade däggdjuren, och vi tror att ytterst få arter tar någon skada överhuvudtaget eftersom frekvenserna är så låga. Om vi upptäcker några däggdjur i närheten av våra fartyg erbjuder vi alltid kunden att tillfälligt avbryta operationen, men få är villiga att göra det eftersom det kostar väldigt mycket pengar att ligga standby.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]