Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Utbildning | Offshore

DP-simulator invigd på Chalmers

På onsdagen invigde infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd Chalmers första DP-simulator. Med simulatorn hoppas Chalmers kunna attrahera både egna och externa elever. 

Inför flädersaftsskålande lärare, elever och annan personal förklarade infrastrukturministern på onsdagseftermiddagen den nya DP-simulatorn på Campus Lindholmen i Göteborg invigd. Med ord som ”att ligga i framkant” och ”utrustning i världsklass” fångade ministern sannolikt väl in målen och förhoppningarna hos de utbildningsansvariga.

– Den nya simulatorn innebär att vi nu som givare av fortbildningskurser har lagt den sista hörnstenen i vårt utbildningsutbud. Det är en typ av simulator vi tidigare saknat, och därför känns det extra viktigt att den nu är på plats, säger Staffan Strive, affärsutvecklare på Chalmers institution för sjöfart och marin teknik.    

Siktar mot offshoreindustrin

Samtidigt som simulatorn framförallt är avsedd för Chalmers egna elever är den också tänkt att locka till sig externa elever, framförallt sådana som redan jobbar eller siktar på att jobba inom offshoreindustrin, där dynamisk positionering i stor utsträckning används. 

– Offshore är ju en sektor som växer mer och mer. Inte minst har vi här i vår närhet företag som Floatel och Marin Mätteknik, vilket gör det ännu mer angeläget med DP-simulatorn, säger Staffan Strive. 

Full mission-simulator 

Enligt Chalmers beskrivning av den nya simulatorn är detta Sveriges första DP-simulator som är av typen full mission, vilket innebär att det kommer att bli möjligt simulera visuella miljöer i 360 grader och dessutom genomföra fullövningar. Samtliga applikationer som finns på en modern brygga finns i simulatorn, och man kommer också att kunna koppla ihop sig med till exempel en maskinrumssimulator. 

– Visserligen är det en oerhört dyr investering, hela fyra miljoner kronor, men det är något jag har skrikit om att vi behöver ända sedan jag började här för ett år sedan. Tillsammans med Kalmar, som också har en DP-simulator, hoppas vi nu gemensamt kunna behålla eleverna i landet så att de inte åker till Polen eller Italien istället, där man också erbjuder DP-kurser, säger Staffan Strive.

Två kurser  

Enligt Christopher Anderberg, DP-ansvarig på Chalmers, kommer man att inom kort kunna erbjuda två olika DP-kurser på Chalmers, en basic-kurs och en advanced-kurs. 

– Bägge veckorna tar en vecka att göra. Efter basic-kursen ska du ha minst 28 dagars praktik ombord på en DP II-klassad båt innan du får göra advanced-kursen, som i sin tur ska följas upp med sex månaders praktik. När allt det är klart kan du ansöka om DP-certifikat och då bli DP-operatör, det vill säga DPO, säger Christopher Anderberg. 

För externa elever kostar det SEK 17.500 att läsa en kurs, medan det är rabatterat för Chalmers egna elever. Men även om kurserna torde gräva ett anseligt hål i plånboken för de flesta av de elever som vill bli DPO-behöriga så tror Christopher Anderberg att kurserna kommer att bli attraktiva på marknaden. 

– Det svåra är att hitta ett fartyg att göra sin praktik på, eftersom det inte finns så många DP II-klassade båtar att välja mellan. Men får man väl gjort all praktik så har man en väldigt bra arbetsmarknad att söka sig till, särskilt i Norge. Där finns ju till exempel både Stena och Floatel med sina oljeriggar. 

Har stöttat 

Just Floatel är ett företag som stöttat Chalmers i deras arbete med den nya simulatorn. Enligt Nils Mårtensson, chief operating officer på mölndalsbaserade Floatel, kommer det expansiva offshoreföretaget att förlägga kurser för sina DPO:s i den nya simulatorn. 

– Ja, vi har lovat att lägga kurser för våra anställda här på Chalmers. Vi har i dagsläget omkring 35-40 anställda DPO:s, och många av dem bor här i närområdet. Så det är en stor fördel att de slipper åka iväg någon annanstans för att göra sina kurser. Och om vi vill kan vi förlägga specialutbildningar på en eller ett par dagar här, säger Nils Mårtensson.   

Kommentarer

  • Rutger Jönåker - SDPO, Angola.

    Bra att Floatel äntligen börjar satsa på yngre personal! Jag har fått känslan att just Floatel aldrig anställer DPO:er som saknar kurser. Är du inte fullutbildad och i tillägg till detta inte har en mycket gedigen bakgrund innom semi-sub operationer verkar man oanställningsbar. Men det är ju bra att de kanske så smått börjar satsa på att utbilda själva nu 🙂

    • A Sverander, Sdpo Fsp

      Du har väldigt fel där Rutger, i princip alla Dpo,er i floatel har noll semisub erfarenhet då dom börjar här, men alla har en hel del annan dp erfarenhet ja, det kräver nämligen operatörna, tex Statoil. De flesta nya dpo,er får gå genom ett flertal kurser för att komma upp i nivå samt göra intro veckor ombord innan dom får egen fast plats. Antar att du sökt som dpo ett antal gånger och ej fått jobbet, det beror helt säkert på att du antagligen inte håller måttet eller att du har dåligt rykte om dig. Personlighet spelar en stor roll för att passa in, efter mer än 20 år till sjöss har jag aldrig vart på en arbetsplats med bättre sammanhållning och gemenskap än i detta bolag. Så dina påståenden är full av skit.

  • Fredrik Sundberg

    För att få gå Advanced kursen behöver man minst 30 dagar ombord på ett DP fartyg. För att bli DPO behös sedan helt riktigt 180 dagar. För att bli unlimitid behöver den tiden vara på minst DP II fartyg. Dessa är väldigt vanliga i Norge.

  • Har DP-Basic men saknar 30 dagar.

    Det är bara synd att det är omöjligt i praktiken att få en praktikplats efter DP-basic kursen eftersom de alltid söker erfaren DPO. Skulle rederierna tänka lite längre så skulle du bra kunna bygga upp en buffert med kunningt folk men ingen av dem vill ”skola” upp nån som sen drar i väg till nån annan. Detta är sanningen och hårda fakta.

  • Per Karlsson

    Den myten om att det ær omøjligt att få ”praktikplats” ær ganska fel. Att få en ren ”praktikplats” ær dock inte praksis. Det vanliga ær att du får anstællning som 2:e styrman och då vanligast på supplyfartyg dær det normalt inte ær krav på dp-certifikat på denna stællning. Dessa fartyg har næstan hela tiden en till två positioner som ær under upplærning (æven svenska styrmæn). Det finns också många andra dp-fartyg dær det inte ær krav på tidigare erfarenhet men de bæsta møjligheterna har man oftast i supplyflottan. Ursækta det norska bokstæverna…Lycka till!

  • sailor

    Vem hjälper denna simulator när svenskflaggad sjöfart inte ens existerar?

    • Anonym

      Svenska sjömän under annan flagg….

  • annonym

    Detta är den enda vägen för våra ungdomar

  • Anonym

    Vad hjälper det med en DP simulator när en vecka innan första DP basic kursen ställer in.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.