Fotograf: Wuhu Shipyard

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Donsötank-nybygge sjösatt

Det första av Donsötanks två nybyggen från Wuhu Shipyard i Kina har nu sjösatts.
Nybygge W1891 för Donsötank Rederi löpte på traditionellt sätt av stapeln vid det kinesiska varvet Wuhu Shipyard natten mellan torsdag och fredag svensk tid. Leverans beräknas ske i slutet av juni. Detta produkt- och kemikalietankfartyg på 22.000 dwt får namnet Prospero.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ect-16-9 wp-has-aspect-ratio”} –>

Nybygge W1891 för Donsötank Rederi löpte på traditionellt sätt av stapeln vid det kinesiska varvet Wuhu Shipyard natten mellan torsdag och fredag svensk tid. Leverans beräknas ske i slutet av juni. Detta produkt- och kemikalietankfartyg på 22.000 dwt får namnet Prospero.

Redan i morgon lördag flyttas de första blocken för systerfartyget Pacifico till samma bädd och sjösättning beräknas ske om mellan fyra och fem månader. Med dagens utsikter blir det leverans i slutet av juli eller i augusti.

På grund av pandemin var inga svenska gäster närvarande på ceremonin där bland annat en hälsning från rederiets vd Ingvar Lorensson lästes upp:

”När vi talar om att ta hand om miljön är vårt mål att minimera negativ påverkan på miljön så mycket som möjligt. Därför har vi skapat denna plug in elektriska hybridtanker”, var ett av budskapen i denna hälsning.

Att följa byggnationen av ett fartyg på distans har inneburit en rad utmaningar, berättar rederiets tekniske inspektör Mathias Herrmansson.

– Det var i alla fall inte som vi hade tänkt ifrån början: Vi tänkte att det skulle vara som vanligt att man kan åka till Kina fram och tillbaka och följa bygget på plats, men så har det inte blivit. Det har varit väldigt utmanande med corona och sedan med en översvämning på varvet, säger han till Sjöfartstidningen.

Mathias Hermansson har hittills lyckats komma till Kina en gång under byggnationen.

– Jag fick sitta i karantän på ett hotellrum i Shanghai i 14 dagar och fick därefter inte komma till varvet eftersom de hade tre veckors karantän. Då fick vi stanna i Shanghai i ytterligare en vecka. Men då fick vi gå ut på stan och bo på ett vanligt hotell så det var okej, berättar han.

Därefter var han på varvet i åtta veckor och följde bygget på plats.

– Det var kul att få vara med om det. Det var meningen att det skulle ha varit sjösättning redan då, men det blev försenat på grund av corona och översvämningen.

Trots utmaningarna tycker Mathias Hermansson att varvet har gjort ett bra jobb hittills.

– De är fruktansvärt professionella och har hjälpt till på alla sätt de kan. Vi har hela tiden fått 3D-modeller så trots att vi inte har kunnat vara på plats så känns det ändå som att vi har varit med i byggnationen väldigt mycket och påverkat. Det är ett nytt sätt att bygga båt på, det är kanske något för framtiden, men man vill ju ändå vara på plats.

Även rederiets lokala sajtteam får beröm:

– De är otroligt duktiga. Utan dem hade det inte gått så bra som det har gjort. Men jag har seglat innan, så jag ser ju grejer som de kanske inte ser. Så jag hittade ju sådant som inte hade blivit så bra om jag inte hade varit där under de åtta veckorna.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]