Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Folk/företag | Tank

Donsöredare på celeber lista

Tryggve Möller, en av delägarna till Terntank Rederi, har hamnat i ett celebert sällskap. Detta efter att han utsetts till en av de 50 mest inflytelserika företagsledarna inom den internationella tanksjöfarten.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]inom den internationella tanksjöfarten.

Den som står för utnämningen är den brittiska tidskriften Tanker Shipping and Trade, som i helgen publicerade sin lista ”Top 50 Tanker Leaders 2015”. Och bland namn som förstaplacerade Patrick Rodgers från Euronav, tvåan Abdallah Salem el-Badri från OPEC och trean John Fredriksen från Frontline hittar vi alltså även Tryggve Möller – som tidskriften placerat på plats nummer 48.   

Han har förvisso sällskap av två andra svenskar på listan, men då handlar det om två tungsviktsnamn vars utnämningar inte torde anses vara lika överraskande; närmare bestämt Erik Hånell, vd för Stena Bulk (plats 32), och Kim Ullman, vd för Concorida Maritime (plats 44).  

LNG-fartygen orsak

Orsaken till utnämningen av Tryggve Möller uppges förstås vara Terntanks omfattande projekt med de fyra LNG-drivna fartygen som nu håller på att byggas i Kina och som levereras med start från och med våren 2016.

I en intervju med tidningen framhåller Tryggve Möller att Terntank alltid har varit pionjärer inom branschen. 

– Vi var först med att bygga med dubbelskrov för de skandinaviska traderna, vilket vi gjorde 1974. Vi tycker om att vara först med miljölösningar eftersom detta är vår bransch och Östersjön är som vår egen bakgård, säger han och tillägger att beslutet att satsa på LNG-drivna fartyg kändes ”som att beställa en bil innan någon hade etablerat en bensinstation!”

”Brist på infrastruktur”

Han säger också att det idag ”finns en brist på infrastruktur för LNG-fartyg, men att vi insåg att så fort vi faktiskt hade beställt ett fartyg så kunde vi börja förhandla med de stora företagen, som det svenska oljebolaget Preem, finska oljebolaget NEOT och norska ESSO – som alla har ingått charteravtal med oss.”

Nominerats till pris

Förutom den hedrande utnämningen av Tryggve Möller har rederiet Terntank dessutom nominerats till priset Shipowner Efficiency Award, ett pris som delas ut av medieföretaget bakom tidningen Tanker Shipping and Trade vid en gala i London den 15 april i London. Vid sidan av Terntank har också rederierna United Arab Shipping Company och Waterfront Shipping nominerats.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Jonas

    Grattis Tryggve!

  • Klaus

    Grattis Tryggve

  • Anonymous

    Bra jobbat Tryggve !

  • Claes Berglund

    Välförtjänt och bra att modiga entreprenörer som Tryggve uppmärksammas

  • Christian Lövgren

    Väldigt roligt att läsa!

  • Anonymous

    Fint jobbat Tryggve

  • Ragnar Johansson

    Grattis Tryggve och Tärntank!

  • Anonymous

    Mycket fint!

  • Kerstin Andersson kusin

    Grattis Tryggve!! Välförtjänt!!

  • Bo Mineur

    Grattis, grattis Tryggve.

  • bengt malmborg

    Grymt bra Tryggve,de kunde man inte tro när du bräckte armen i femman,och fick skriva me vänstern.mvh.B.Malmborg.

  • Anonymous

    Grattis

  • May Callaghan

    Så trevligt Tryggve ! Stort GRATTIS och Lycka till önskar Majsan och Stefan.

  • William B

    Det var då inte dåligt! Stort grattis till både Tärntank och Tryggve!

  • Anonymous

    Väl intjänat av en sann entreprenör! Tryggve borde ha en högra placering på listan!

  • Anonymous

    Fler Tryggve behövs i Svensk sjöfart !
    TC

  • christer

    Grattis Tryggve – Donsö-klass!

  • Göran Värmby

    Grattis till Tryggve och Terntank ! Detta är roligt och viktigt ! Sådana här ledare behövs verkligen när politiker och andra inte förmår leverera ! Min erfarenhet är att alla rederierna på Donsö ligger i topp när det gäller vettiga satsningar på miljö och sjöfart !

  • Karina Linnér, SMTF

    Grattis Tryggve! Ytterst välförtjänt! Glädjande att gott företagsledande uppmärksammas!

  • Caj C

    Grattis Tryggve och Terntank!

  • Karl-Olof.M.

    Grattis Tryggve. Bra jobbat.

  • Sven Olof Kristensson

    Tryggve vilken glädje att få en sådan utmärkelse. Det är du värd ,mycktet
    arbete ligger bakom. Sven-Olof Kristensson

  • Anonymous

    Congratulations from Leo & Monica Armatis Naples,Florida . And thank you to Dick who keeps us up to date. Hope to see you all on Donso soon!

  • Magnus D

    Grattis Taden!

  • DFD

    Stort Grattis Tryggve och Terntank

  • Yngve Backman Sirius

    Stort Grattis Tryggve

  • Svensk Internationell Sjöman

    Bra, nu skall de andra försöka komma ikapp, en resa börjar alltid med första steget.

  • Ola Jintoft, St1

    Grattis Tryggve, well done!

  • Annonym

    Grattis Tryggve glöm inte var du började din bana på Ganler

  • Lars Gidløf

    Grattis Tryggve och Tærntank

    Ni har ju alltid haft en massa bra ideer gællande hur ett tankfartyg skall vara utrustad och Ni borde vara høgre placerad æn de øvriga svenskkontrollerade rederierna eftersom Ni står før lite innovation jæmført med deras standardbyggen.

    Men mest imponerad ær jag øver Ert førsta Kinabygge, det var ett større steg, menar nu Tærnfors:-)

  • Ulf T Freudendahl

    Gratulerar Tryggve.

  • Anonymous

    Det stora lyftet var nog att flagga ut alla fartygen från den svindyra svenska flaggen. Nu får vi hoppas att alla andra redare går i samma fotspår så att det blir fart på affärerna.

    • Skärhamnarn

      Tråkigt att du skriver så. Hela Tärntanks (och Tryggves) resa fram tills nyligen har ju faktiskt varit med svensk flagg och det har gått skapligt som man säger.
      Kanske är det till och med så att det är det höga kostnadsläget i Sverige på 70-80-90 talen som drivit på utvecklingen till nya och mer rationella/effektiva båtar i text Tärn men också många andra rederier i Sverige? Hade vi haft billigare personal hade det ju inte nyttat att bygga båtar som kan förtöjas på två man tex.

      • Anonymous

        Tänkvärt resonemang. Du menar alltså att alla näringar blir bäst om man flyttar dem från Sverige? Hur blir det då? För välfärden, folkhemmet…

  • Tommy Peteresen

    Grattis Tryggve!
    Tommy Petersen, Færøerne

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]