Sedan sekelskiftet har frekvensen av allvarliga sjöolyckor ökat, samtidigt som sjösäkerhetsfrågan hamnat allt mer i fokus. Data från klassningssällskapet DNV visar att den positiva trenden mot färre olyckor från sent 80-tal nu är på väg att vända. Tor Svensen på DNV Maritime säger till Lloyd’s List att den ovälkomna vändningen kan bero på kompetensförlust ombord i kombination med stress och trötthet, men det behöver inte vara kopplat till antalet besättningsmän. Enligt DNV-studien har antalet olyckor även ökat inom tankersektorn där säkerhetsfrågan ligger högt på agendan. Espen Cramer från DNV Maritime Solutions säger i ett uttalande att sammantaget har den generella erfarenhetsnivån sjunkit ombord på fartygen. Det finns fler nyrekryterade, färre erfarna som stannar och snabbare befordringar. Dessutom har arbetsbelastningen ökat när det gäller administration och inspektioner samtidigt som besättningsnumerären är densamma. Förlusten av erfarenhet är också enligt Cramer en stressfaktor för de ombord som kontinuerligt måste lära upp nya besättningsmedlemmar.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]