Fotograf: Irish Jack

Kategori: Fartygsaffärer | Folk/företag | RoRo

DFDS utvecklar Östersjötrafiken

DFDS ändrar sina linjer i Östersjön, vilket bland annat innebär att man etablerar en ny rutt mellan Klaipeda och St Petersburg/Ust-Luga. Samtidigt utökar man antalet avgångar mellan Kiel och Klaipeda. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]lan Kiel och Klaipeda. 

Trafiken ändras så att de två roro-fartygen Clipper Point och Botnia Seaways ersätter Vilnius Seaways och sätts in på en rutt som binder samman Kiel, Klaipeda, St Petersburg och Ust-Luga.

– Vi får två extra avgångar i veckan på Kiel-Klaipeda. Vi får en en helt ny rutt mellan Klaipeda och St Petersburg/Ust-Luga, och vi ökar roro-kapaciteten och frekvensen på våra avgångar mellan Tyskland och Ryssland. En ytterligare väsentlig fördel är att vi binder samman St Petersburg och Ust-Luga med alla våra Östersjöhamnar via vårt nav i Klaipeda, säger Anders Refsgaard, vice vd för DFDS. 

Clipper Point chartras in för den nya rutten, men kommer att ersättas innan vintern av ett annat fartyg som är isklassat. 

Botnia Seaways sätts in genom en ändring av den nuvarande linjen mellan Kiel och St Petersburg, medan Vilnius Seaways – som har stor järnvägskapacitet – kommer att flyttas och få andra uppgifter. 

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]