DFDS miljö- och hållbarhetschef Poul Woodall.

Fotograf: DFDS

Kategori: Miljö | Politik | Regelverk

DFDS tror inte på svaveldirektivet 

Enligt DFDS:s chef för miljö- och hållbarhet, Poul Woodall, kommer svaveldirektivet aldrig att verkställas. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]drig att verkställas. 

Det var under SMM-mässans paneldebatt om ”Grön maritim miljö”, som Poul Woodall släppte den kontroversiella kommentaren som väckte förvåning bland både debattdeltagare och åhörare, skriver Tradewinds på webben.

– 28 länder har godkänt reglerna i Seca-området, men inget land har avsatt en budget för efterkontroll. Bara ett av tusen fartyg inspekteras idag och tester av emissionerna görs mycket sällan, angav han som skäl för sitt påstående.

Lag saknas

Poul Woodall ifrågasatte också om det finns någon lag som gäller för fartyg av olika flagg, i olika länders hamnar eller på internationellt vatten. 

Enligt Woodall har DFDS investerat 100 miljoner euro i skrubberlösningar för flera av dess befintliga fartyg. Trots det kommer rederiets bränslekostnader att öka med cirka 60 miljoner euro under 2015. 

Väntar konkurser

– Detta ska jämföras med att DFDS gjorde en koncernvinst på 50 miljoner euro förra året. Den totala extra bränslekostnaden för Nordeuropas sjöfart kommer att uppgå till drygt 2,3 miljarder euro. Många kommer att gå i konkurs, hävdade han.

Trots Poul Woodalls brist på tilltro till ländernas engagemang ska DFDS anpassa sig till de nya reglerna. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]