Fotograf: Ad Meskens / Wikimedia

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart

DFDS siktar på Engelska kanalen

DFDS har lämnat ett bindande anbud på två färjor i trafik mellan Dover och Calais.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]mellan Dover och Calais.

DFDS meddelar att koncernen har lämnat ett bindande anbud på att hyra in eller köpa färjorna Rodin och Berlioz från Groupe Eurotunnel. Affären genomförs i så fall den 2 juli 2015 enligt de villkor som parterna kommit överens om.

Groupe Eurotunnel, som opererar den fasta förbindelsen under Engelska kanalen, har drivit färjerederiet MyFerryLink sedan 2012, då man tog över verksamheten från det likviderade franska färjerederiet SeaFrance. Eurotunnel uppger att ett beslut från konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority tvingade Eurotunnel att dra sig ur färjeverksamheten. Trafiken läggs ned den 2 juli.

MyFerry Link transporterade under 2014 närmare 400.000 lastbilar och 350.000 personbilar över Engelska kanalen.

 

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Benkt Lundgren

    Enligt en artikel i brittisk-holländska befälsfacket Nautilus tidning Telegraph har Storbritanniens högsta domstol upphävt CMA:s beslut! Men är kontraktet med DFDS påskrivet, så är det.

  • Anonymous

    Cobelfret är störst på Engelska kanalen..Zeebrugge-UK och Rotterdam-UK…bl.a. 3 avgångar/dagligen mellan Zeebrugge och London..

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]