Göteborgs Hamn har skrivit ett 25-årigt koncessionsavtal med DFDS och C.Ports för driften av roro-terminalen med start i januari 2011. I februari i år delades hamnen upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag. Kajer och infrastruktur är liksom tidigare i kommunal ägo och avtalet gäller själva driften av roro-terminalen. DFDS och C.Ports, systerbolag till rederiet Cobelfret, startar ett nytt bolag för samarbetet.– Göteborgs Hamn är en nyckelhamn för oss. Vi har mycket trafik i både Östersjön och Nordsjön och det är mycket viktigt för oss att vi är med och utvecklar och förbättrar vår service till svensk industri och våra många kunder i Sverige och i Europa. Därför är det strategiskt viktigt att stärka närvaron i Göteborg, säger koncernchef Niels Smedegaard, DFDS. När koncessionsavtalet börjar gälla tar DFDS och C.Ports över terminalbolaget, de cirka 320 anställda och alla kundkontrakt.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]