Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsutrustning

DFDS fortsätter servicekontrakt med MAN

MAN Diesel & Turbo Sverige AB och DFDS Seaways har förlängt ett stort servicekontrakt som omfattar åtta av rederiets fartyg. Av dessa seglar sex fartyg på Göteborg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ar sex fartyg på Göteborg.

Ett första serviceavtal med DFDS tecknade MAN Diesel & Turbo Sverige för drygt ett år sedan. Samtidigt flyttades ett serviceavtal över från Frederikshavn till Göteborg på önskan av DFDS och rederiets tekniska inspektör Lars-Olof Albert. Innan dess hade fartygen som anlöpte Göteborg servats av personal från Frederikshavn.

– Detta har utfallit till belåtenhet för vår del. Det blir kostnadseffektivt och jag tycker att det funkar klockrent idag. Vi har fått snurr på det och killarna har fått rutin, säger Lars-Olof Albert till Sjöfartstidningen.

Två år

Serviceavtalet har i år förlängts med två år till slutet av 2016. Upplägget är att MAN Diesel & Turbo Sverige svarar för all planerad och oplanerad service av huvudmaskiner, hjälpmotorer och turboladdarna på hjälpmaskinerna, alla av MAN:s fabrikat.

DFDS har extra set av ”cylinder-units” för hjälpmaskinerna som roterar på fartygen.

– Vi har här just nu en hel uppsättning, en så kallad ”cylinder-unit” med alla komponenter som topplock, foder, kolv, vevstake, bränslepumpar, bränsleventiler, turbo, spolluftkylare, för en stor överhalning. Sedan skickar vi dem till DFDS lager i Göteborg. När nästa maskin är uppe för överhalning skickas den ombord och våra killar går ombord och byter allting och tar hem den gamla, förklarar Henrik Malm, affärsutvecklingschef på MAN Diesel & Turbo Sverige AB.

Närmare kunden

Verksamheten i Göteborg som ingår i den globala strategin för MAN är att komma närmare kunderna.

– Vi ser att det blir vanligare och vanligare. Detta är ett av våra mer omfattande kontrakt, men vi har servicekontrakt med andra kunder också. Nästan alla rederier har en utsatt situation och ska kapa kostnader och skapa högre effektivitet.

Det innebär tyvärr mindre folk ombord och då vänder man sig till potentiella leverantörer för att se om man kan samarbeta och hjälpas åt. Det är mycket lättare att hjälpa kunderna när man har den täta kontakten, det blir ett partnerskap i stället för en kund och leverantörssitiuation, säger Linda Ahl, VD för MAN Diesel & Turbo Sverige AB.

Bas för verksamheten

Henrik Malm säger att kontraktet med DFDS ger en god bas för verksamheten i Göteborg. Han påpekar att det är sådana avtal som gör det möjligt att finnas på plats i Sverige och vara närvarande hos kunderna.

– Vi är så klart mycket stolta och glada för detta och det betyder mycket för MAN Diesel & Turbo Sverige och för sjöfartsnationen Sverige, då denna typ av samarbeten är avgörande för vår existens på den svenska marknaden.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Vad var det nya med detta? Så har det alltid fungerat så långt tillbaks i tiden som när stor rederier som Johnson Line seglade på Göteborg kom det folk ombord från t.ex Lindholmen motor AB och gjorde maskin jobb. Ock så kan man inte ha mindre bemanning en minimi bemanning och så har det varit i många år. Kunskap att göra kolvhalningar ombord och då speciellt 2 takts tvärstycks maskiner håller på att gå förlorad allt efter som den gamla stammens maskin folk går i pension. och detta gäller även för service firmor iland om dom inte passar sig.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]