DFDS vill elektrifiera trafiken över Engelska kanalen.
DFDS vill elektrifiera trafiken över Engelska kanalen.

Fotograf: DFDS

Kategori: Färjetrafik

DFDS beställer elfärjor till Engelska kanalen

DFDS har offentliggjort en investering på 1 miljard euro i batteridrivna fartyg för trafik över Engelska kanalen.
I framtiden kommer sjötrafiken över Engelska kanalen att vara eldriven.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]nvestering på 1 miljard euro i batteridrivna fartyg för trafik över Engelska kanalen.”} /–>

I framtiden kommer sjötrafiken över Engelska kanalen att vara eldriven.

Det menar rederiet DFDS som nu presenterar en förväntad investering på 1 miljard euro i sex batteridrivna fartyg. De nya färjorna ska sättas in på linjerna Dunkerque-Dover och Calais-Dover för att transportera passagerare och gods mellan Storbritannien och EU.

De två första eldrivna fartygen kommer att vara i drift 2030, medan resten förväntas komma före 2035.

Lämpligt för batteridrift

– Det här är ett viktigt steg mot att minska koldioxidutsläppen från transporter över Engelska kanalen. På grund av det relativt korta avståndet mellan Storbritannien och Frankrike är rutterna optimala för eldrivna färjetransporter, säger Torben Carlsen, vd för DFDS i ett pressmeddelande.

Engelska kanalen är en av de mest trafikerade sjöfartskorridorerna i världen, och står enligt DFDS för 33 procent av handeln mellan EU och Storbritannien. DFDS och Dovers hamn, Boulogne Calais hamn och Dunkerques hamn har åtagit sig att arbeta tillsammans för att minska koldioxidutsläppen från sjöfarten i Dovers sund genom ett samförståndsavtal den 15 mars 2023.

Infrastruktur i land avgörande

Rederierna skriver att man har ett nära samarbete med nationella myndigheter, infrastrukturpartners och energileverantörer för att säkra energiförsörjningen och infrastrukturen för batteridrivna fartyg. Under de senaste åren har DFDS och de franska myndigheterna intensifierat dialogen, och den franska regeringen lanserade nyligen en plan för landets energiomställning med fokus på infrastruktur.

­– Utan tillgång till tillräcklig elförsörjning på land och infrastruktur för laddningsmöjligheter i hamnarna kan vi inte driva fartygen. Jag är glad över att vi har en gemensam ambition med regeringar på båda sidor av kanalen för att möjliggöra gröna transportkorridorer, säger Torben Carlsen.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]