ICS tar varje år tempen på hur redare världen över ser på nuläget.

Fotograf: Pixabay

Kategori: Ekonomi

Detta oroar sig redare för globalt

Ökad geopolitisk instabilitet och cyberattacker oroar redare världen över. Detta enligt den internationella redareföreningen ICS senaste maritima barometer-rapport.
Rapporten som publiceras av International Chamber of Shipping, ICS, tar varje år tempen på hur redare globalt ser på risker och möjligheter. Undersökningen omfattar över 100 företagsledare inom sjöfarten som får analysera läget och svara på vad som påverkar deras beslutsfattande och vilka utmaningar som finns. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] år tempen på hur redare globalt ser på risker och möjligheter. Undersökningen omfattar över 100 företagsledare inom sjöfarten som får analysera läget och svara på vad som påverkar deras beslutsfattande och vilka utmaningar som finns. 

Trots svajiga marknader med pandemi och pågående krig har ICS-barometern de senaste åren visat en stadigt stigande tilltro hos rederierna i hur de uppfattar förmågan att hantera oförutsägbara förhållanden.

Diagram från ICS Maritime Barometer Report 2023-2024.

I den senaste ICS-barometern sticker några områden ut som extra oroande. Ökad geopolitisk instabilitet ses som en risk både i sig självt och som en riskmultiplikator som påverkar andra faktorer (som politik, handelsavtal och relationer). Ett exempel som tas upp är den pågående konflikten i Ukraina. 

På andra och tredje plats bland orosmomenten kommer cyberattacker och det som ICS-barometern kallar för illvilliga fysiska attacker.

Protektionism lyfts i årets ICS-barometer som en ökande risk, driven av geopolitisk instabilitet, globala och regionala ekonomiska kriser samt statliga tillverkningsincitament som gynnar lokal produktion. 

Extremt väder ses också som en ökade risk och ett område för branschen att hålla ögonen på.

Andra orosmoment är uppdateringen av globala och regionala regelverk, samt tillgången på bränsle och infrastruktur för att driva dekarboniseringen framåt.

Tillgång på utbildad besättning och personal är en ständig oro för redarna som svarat på rapporten. Även denna faktor påverkas av geopolitisk instabilitet då det blir svårare att rekrytera. 

Hela ICS Maritime Barometer Report kan läsas här.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]