Fotograf: Regeringen/Svensk Sjöfart

Kategori: Politik

”Det här kan bli bra”

Sjöfartsbranschens parter har träffat den nya infrastrukturministern och presenterat sina viktigaste frågor och utmaningar.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] viktigaste frågor och utmaningar.

– Han är helt ny på posten och det jag hittills har hört har handlat mest om väg och järnväg. Därför hade jag inte så höga förhoppningar på mötet, säger Rikard Engström, vd på Svensk Sjöfart.

– Men jag blev glatt överraskad. Vi fick presenterat de utmaningar vi står inför och våra förslag till lösningar och han lyssnade.

Lyfter fram det positiva

Rikard Engström träffade infrastrukturminister Tomas Eneroth (s) under måndagen tillsammans med Svensk Sjöfarts ordförande Ragnar Johansson samt representanter från Seko sjöfolk och Sjöbefälsföreningen, under deras gemensamma organisation Blå Tillväxt.

Enligt Rikard Engström försökte de lyfta fram de positiva saker som sjöfarten bidrar med till samhällsutvecklingen och att den svenska flottan tillhör de modernaste och mest miljövänliga i hela världen.

Finns saker att förbättra

– Vi vill få honom att förstå hur duktiga vi är, men också att det måste finnas möjlighet att konkurrera på den internationella marknaden och tjäna in investerat kapital.

– Vi har redan fått till flera positiva förbättringar de senaste åren, till exempel tonnageskatt, regelförändringar och myndigheter som samarbetar bättre. Men det finns fortfarande saker som kan göras bättre.

”Lite pengar i sammanhanget”

Till exempel lyfte de frågan om den procent som tas av sjöfartsstödet för att finansiera tonnageskatten.

– Det kan ses som lite pengar i sammanhanget men det är en viktig symbolik. Vi vill se över om det är nödvändigt att överhuvudtaget skära ner på stödet, alternativt om man kan vänta med att skära ner det tills tonnageskatten börjat få effekt.

Kritiska till höjning

Dessutom lämnade medlemmarna från Blå Tillväxt över ett brev till Tomas Eneroth. Brevet är underskrivet av medlemmarna i Blå Tillväxt tillsammans med Sveriges Skeppsmäklareförening. Brevet tar upp frågan om Sjöfartsverkets planerade avgiftshöjningar.

– Som vi tidigare uttryckt är vi kritiska till den höjning på cirka 100 miljoner kronor som Sjöfartsverket planerar och oroliga för de verkningar den kan få på branschen, säger Rikard Engström.

Nöjd efter mötet

– Tomas Eneroth tog emot brevet och vår förhoppning är att han kommer att ta tag i frågan och att han samlar hela branschen så att vi gemensamt kan hitta ett sätt att samarbeta för en starkare svensk sjöfart.

Efter mötet var Rikard Engström nöjd.

– Han berömde oss för att vi kom dit tillsammans, facken och branschorganisationen. Och jag tror han kommer att ta tag i frågorna. Det här kan bli bra.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Pensionär tack och lov.

    Nej
    Det blir inte bra. Redarna kommer ständigt att hitta några nya krav att ställa. Så länge det går att köra billigare med nån annan flagga, så kommet de att görs det. Vi har haft tonnageskatt ett bra tag nu. Vad har flaggats in? Trovärdigheten hos näringen kan väl inte vars så hög efter alla år med ständigt nya krav.

  • Peter Zoné, Örbyhus

    Hej ”pensionär tack och lov” nu var du allt för negativ. Sjöfarten har länge betalt sina infrastrukturkostnader själva, medans andra transportslag har fått det mesta betalat av ”samhället”. Vi kan inte forstsätta med detta, och vi måste ge vår nya minister en chans

  • Björn Holm

    Jag håller med Rikard Engström, Det här kan bli bra. Men det förutsätter att föreningens medlemmar infriar de löften om inflaggningar som aviserades om bara tonnageskatten kom. Staten har levererat, nu är det upp till bevis för den delen av näringen som varit pådrivande för denna skatt och som sänkte stödet för andra…

    • Jonas Evertsson

      Problemet är att under tiden Sverige stött och blött tonnageskatten har andra kostnadsskillnader ökat. Så Sverige är fortfarande dyrt.

      • Lars Gidlöf

        Ja, dyrt är nog det ord som oftast sägs av redare, och det kommer de aldrig att sluta med, även om de skulle få allt gratis så skulle det inte vara tillräckligt.

        För nog är det väl underligt att vissa redare kan segla under svensk flagg medans andra säger att det är för dyrt, trots att de trafikerar samma fartområde, med samma typ av tonnage mm.

        Vad beror denna skillnaden i?

        Jag har sett flera saker som gör att driften varit dyr och som icke berott på flaggan där i aktern utan på besättningarnas kunskaper mm.

      • Björn Holm

        Sverige är och kommer alltid att vara dyrt, men frågan är var föreningens agenda är. Det är inte så länge sedan som det lovades inflaggningar om tonnageskatten kom, och nu är skatten här, men näringen sviker sin del av dealen. Jag tycker det hade varit mer rakryggat att säga att vi är inte intresserade av Svensk flagg istället för att ständigt hitta på nya ursäkter.

        • Jonas Evertsson

          Som exempel beslutade Danmark att ta bort avgiften för registrering av fartyg häromdan. Visst, ingen förmögenhet i sammanhanget men det visar att omvärlden förändrats medan Sverige utrett tonnageskatten.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]