Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Folk/företag | Miljö | Utbildning

”Det är ombord som energin förbrukas”

Sweship Energy samlade ombord- och landanställda från olika håll för att diskutera hur energieffektiveiseringen kan öka ombord på fartygen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]effektiveiseringen kan öka ombord på fartygen.

Vad blir resultatet när man samlar ett 30-tal ombordanställda, lotsar och rederianställda i ett och samma rum för att diskutera energieffektivitet? Minskade kostnader för rederierna samtidigt som utsläppen minskar är förhoppningen från organisationen Sweship Energy i vart fall.

Sweship Energy är ett nätverk initierat av Föreningen Svensk Sjöfart och som syftar till att öka energieffektiviteten ombord på fartyg. Workshopen som anordnades under onsdagen och torsdagen var den sista i en serie av tre provomgångar.

Två spår

– Det finns två delar som Sweship Energi arbetar med just nu. Dels handlar det om delat vetande mellan rederikontor genom en energidatabas. Och dels handlar det om det vi gör de här dagarna med fokus på delat vetande mellan ombordpersonal, lotsar, rederikontor och akademi, säger Carl Carlsson från Svensk Sjöfart som också jobbar med nätverket.

Under två halvdagar har cirka 30 personer med olika professioner suttit ner i samma rum och lyssnat på föreläsningar och diskuterat energieffektivitet. Det har handlat om både övergripande organisatoriska utmaningar och mer detaljerade tekniska problem som behöver lösas.

Delat vetande

Fokus ligger på delat vetande som handlar om att låta rederierna och fartygen dela med sig om sina erfarenheter.

– Vi tror att vi kan nå våra mål snabbare på det sättet, säger Sweship Energys ordförande Bengt-Olof Petersen och fortsätter:

– Då kan två fartyg testa två olika lösningar samtidigt och så kan vi utvärdera erfarenheterna tillsammans och se vad som gav bäst resultat.

– Att få lyssna på de olika perspektiven och få de olika parterna att diskutera och kläcka idéer, vara överens och inte vara det, det är en väldigt bra metod, säger Carl Carlsson.

Viktigt med ombordperspektivet

Idén till nätverket Sweship Energy kläcktes redan 2012 på ett seminarium om energieffektivitet på Svensk Sjöfart, som då hette Sveriges Redareförening.

– Då ställdes frågan om redarna kan tänka sig att samarbeta kring den här frågan. Det kunde de tänka sig trots att de oftast är konkurrenter, säger Bengt-Olof Petersen.

– Anledningen till att vi nu samlar ombordpersonalen är för vi insett att trots att mycket går att genomföra och besluta på rederikontoren, är det ombord på fartygen som energin i slutändan förbrukas.

Historiskt lågt intresse

Enligt Bengt-Olof Petersen har intresset för energieffektivisering historiskt varit lågt, på grund av ett lågt bunkerpris. Men i och med stigande oljepriser de senaste åren (borträknat senaste året) har intresset ökat.

– Ytterst syftar den här satsningen till att öka konkurrenskraften för svensk sjöfart. För faktum är att den som kan driva sina fartyg energieffektivt blir mer konkurrenskraftiga samtidigt som det gynnar miljön i och med minskade utsläpp, säger Bengt-Olof Petersen.

Större skala

Efter att konceptet nu har testats vid tre olika tillfällen ska Sweship Energy ta fram ett färdigt koncept för liknande workshops i större skala.

– Förhoppningen är att vi ska få klart konceptet under nästa år. Sedan är målet minst tusen personer ska vara med på olika workshops för att i slutändan göra fartygen mer energieffektiva.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Släck belysningen ( lastrum t.ex! Mindre antal graders uppvärmning av allt…ja allt. Bättre botten färg även om det kostar mer….Inte mycket nytt under solen. Kör den energi billigaste vägen från A till B. SJ istället för SAS vid på mönstring MYCKET bra PR…. Ät ännu mera vegetariskt ombord ligger också i tiden dvs bra PR. Sätt stöd segel på fartyget ( data styrd givetvis)….MYCKET effektivt i medvind. Skratt bara, MEN man behöver inte uppfinna hjulet igen det finns redan. Bara sätta igång…Men vem vill jobba för den arbetsgivaren som inte sätter personalen i första rummet. För var nu ärliga, visst är det skillnad. Lycka till och gör en återblick om 10 år i denna fråga.

    • Adam Bergman

      Hej Anonym, på vilket sätt menar du att det finns en motsättning mellan att öka energieffektiviteten och att sätta personalen i första rummet? Är det inte möjligt att göra båda?

  • Olle Noord

    Det är allmänt känt, att energi inte ”förbrukas”, som det ofta står i olika artiklar. Både bland ”kunniga” och alla andra. Skrämmande.

    • Adam Bergman

      Hej Olle Noord, det är mycket riktigt att energi inte förbrukas utan snarare överförs och att den aldrig försvinner ut i intet. Men då ordet energiförbrukning och att förbruka energi används i dagligt tal och är välkänt, samt att det i detta fall var ett citat, gjorde att jag valde att behålla det.
      Men ett mycket riktigt påpekande.

  • Nils eric Sjöstrand/ Sjöing/ B.Sc Eng in energy technoplogy

    Precis som Olle Nord påpekar så hör man oftast bland specialister att man skall sänka energiförbrukningen och då menar man naturligtvis förbrukningen av det bränsle man använder. Enligt våra energivillkor kan aldrig energi förbrukas utan omvandlas och vanligen till en lägre nivå. En val utvecklad process som inte ännu används vad jag vet inom sjöfarten, är den sk. ”cobined cycle” processen som kan erhålla en termisk omvandlingsverkningsgrad på mellan 60-70 %. Den består av en gasturbin direktkopplad till en elgenerator. Avgaserna från turbinen leds in i en avgasångpanna där ångan sedan utnyttjas i en konventionell ångturbin generator se Siemens system http://www.energy.siemens.com/hq/en/industries-utilities/power/processes/combined-cycle.htm?stc=wwcg104839&s_kwcid=AL!462!3!75049835335!b!!g!!gas%20combined%20cycle%20power%20plant&ef_id=VlhscgAAAcof2eKw:20151127144506:s
    eOns kraftverk i Malmö Öresundsverken har ett sådant system för el och värmeproduktion där elandelen är högre än i konventionella ångturbiner. Se även https://www.eon.se/oresundsverket

    • Francesco Baldi, Chalmers Tekniska Högskola

      Combined cycles har funnits inom sjöfart. Problemet är att:
      – Verkningsgrad vid 60-70%? Det finns bara i teorin. I praktik är man glad om man kommer upp till 55-60%. Och land-baserad combined cycles använder metan, inte hög-svavel bränsle, då för man mer värme från avgaserna.
      – Verkningsgraden för en combined cycle sjunker snabbt med låg belastning. vid 60-70% belastning är en enkel Diesel motor redan mer effektiv än en combined cycle.
      – Underhåll. Har du problem med en gasturbin ombord, det finns ofta ingenting man kan göra innan man kommer till hamn igen och väntar för Siemens.

    • Henrik H.

      Combined cycle eller COGES finns pa bland annat RCCL’s Radiance Klass och Celebrity cruises Millenium klass.
      Alla dessa totalt 8 fartyg fick under 2007-08 en dieselgenerator eftermonterad eftersom det ar dyrt att kora en gasturbin under de langa hamnuppehallen.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]