[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ttps://www.sjofartstidningen.se/finnlines-bestaller-ropax/”>Finnlines nya hybridropaxar. Bolaget skriver i sitt pressmeddelande att kontraktet är extra viktigt på grund av de extraordinära omständigheterna med coronaviruset och att detta ger ett arbete för bolaget under de kommande 18 månaderna.
– Vi på Deltamarin är extremt glada och tacksamma över att få detta kontrakt under dessa väldigt abnormala affärstider orsakade av Covid-19. Detta bevisar att Deltamarins expertis inom ropax-segmentet är högt värderad. Dessa nya fartyg kommer att bli bland de mest miljövänliga i sitt slag. Finnlines ligger i framkant när det kommer till hållbar shipping, vilket också matchar perfekt med våra värden, säger Deltamarins vd Janne Uotila i pressmeddelandet.
Designarbetet kommer att göras vid Deltamarins kontor i Finland. Bolaget har sedan tidigare arbetet med just det kinesiska varvet, bland annat genom Stena Roros beställning av sin E-flexerserie.
Totalt handlar det om två nya färjor i en klass som kallas för Superstar och som är tänkta för Finnlines trafik mellan Kapellskär, Långnäs och Nådendal. De kommer att ha en lastkapacitet på 5.100 filmeter och ta 1.200 passagerare och vara av hybridtyp. Fartygen kommer att bli 235 meter långa, 33 meter breda och ska leverans är under 2023. Grundkonceptet är framtaget genom ett samarbete mellan Grimaldi, Finnlines och designbyrån Knud E. Hansen.
[/flowy_subscriber_only]