Fotograf: Pär-Henrik Sjöström, Björn Leijon, Marianne Ovesen

De tar lasten sjövägen

Skogsindustrin, oljebolagen och biltillverkarna hör till de riktigt stora köparna av sjötransporter. I ett extra stort reportage med fokus på lastägare pratar vi med några av Sveriges sjöfarts mest betydelsefulla kunder. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]betydelsefulla kunder. 

Skogindustriernas Karolina Boholm skönjer en relativ ökning av sjötransporter för skogsprodukter. Hon efterfrågar lägre farledsavgifter och tydligare miljödifferentiering för att göra sjöfarten mer konkurrenskraftig.

”Vi tjänar ju på det”

Oljebolagen Preem och Neot är två hållbarhetsfokuserade lastägare som i tätt samarbete med flera svenska tankrederier har bidragit till utveckling av miljösmarta fartyg och andra lösningar som minskar miljöpåverkan.

– Vi betalar för det med lite högre frakter, men vi tjänar ju på det, konstaterar Fredrik Backman, befraktningschef på Preem. 

Fredrik Vråmo på Volvo Logistics Purchasing tycker att tillgången på oceangående fartyg från Sverige är ”tämligen begränsad” ur ett globalt perspektiv och vill gärna se fler direktanlöp till västkusten.

Läs mer om lastägarna i huvudreportaget i nummer 10/2019 av Sjöfartstidningen.

Strida för konkurrenskraften

Mer läsning i nummer 10: Vi har pratat med Stenas Claes Berglund, som är entusiastisk inför sitt nya uppdrag som European Community Shipowners’ Associations ordförande från 1 januari. 

– Konkurrenskraften måste vi strida för varje dag och varje sekund så att våra rederier kan fortsätta vara framgångsrika. Europeisk sjöfart är en superpower i dag och det är vi på grund av bra villkor, bra innovationsklimat och bra forskning och utveckling, säger Claes Berglund.

Två bogserare

Dessutom presenterar vi Luleås nya starka batterhybrid-bogserare Vilja och vår nyanställda reporter Gustav Röriksson har hälsat på Kalmar hamns senast inköpta bogserare, traktortugen Flink.

Seko Sjöfolks Kenny Reinhold är starkt kritisk till oseriösa aktörer inom torrlastsegmentet i sin krönika, Ystad hamn dras med både växtvärk och politisk oenighet och Elsa Bladh på Thun Tankers, en av få kvinnliga befraktare i Sverige, trivs med att vara nischad.

Detta och mycket mer i nummer 10 av Sjöfartstidningen.

Pass på poststrejk!

Poststrejken påverkar distributionen av Sjöfartstidningen till våra prenumeranter i Finland. Om någon av er i Finland inte får tidningen – kontakta [email protected] när strejken är över, så skickar vi en tidning från kontoret så fort postgången fungerar igen!

Så får du tag i Sjöfartstidningen

Prenumerera
Köp lösnummer

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]