I juli 2020 blev Clara levererad av danska Faaborg Værft A/S till Rederi AB Ballerina. Nu satsar rederiet på att göra en konvertering av fartyget till eldrift.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

De satsar på eldrift av populära pendelbåten

Rederi AB Ballerina har beslutat att satsa på konvertering till eldrift av pendelbåten Clara som trafikerar på linje 80 i Stockholm. Det efter att allt fler nu får grönt ljus av Transportstyrelsen att satsa på batteridrift.
Det var under sommaren 2020 som Rederi AB Ballerina fick leverans av Clara från danska varvet Faaborg Værft, det som sista fartyget i en serie om tre fartyg tillsammans med Maria och Sofia för pendelbåtslinje 80 mellan Nybroplan och Ropsten.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]n att satsa på batteridrift.”} /–>

Det var under sommaren 2020 som Rederi AB Ballerina fick leverans av Clara från danska varvet Faaborg Værft, det som sista fartyget i en serie om tre fartyg tillsammans med Maria och Sofia för pendelbåtslinje 80 mellan Nybroplan och Ropsten.

De är uppföljare till eldrivna Sjövägen som blev levererad år 2014, men Maria, Sofia och Clara blev aldrig elektrifierade fullt ut.

– När vi beställde båtarna var tanken att göra någon typ av eldrift även på dem. De har redan elmotorer och frekvensomformare, vilket krävs för att kunna ändra likström till växelström så hälften är gjort, säger Gustaf Myrsten, vd på Rederi AB Ballerina.

Batterier från begagnade elbilar

Det som saknas är själva energilagret, alltså en batteriinstallation. Efter att Transportstyrelsen gett sitt godkännande till Ressel Rederi och deras installation på Lisen, så är Rederi AB Ballerias plan nu att göra en likadan installation med hjälp av Stockholmsbolaget El & Marinteknik.

– Tanken är att bygga ett paket på 700 kWh med batterier från begagnade Teslabilar. Vi sätter dem i ett speciellt paket som är omgärdat av en icke-ledande vätska som kan kyla bort energin direkt i händelse av en termisk rusning, säger Gustaf Myrsten.

Eldrivna Sjövägen levererades 2014 och är hittills det enda eldrivna fartyget på linje 80 i Stockholm. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Planen var att göra konverteringen redan för ett par år sedan, men eftersom så många redare haft problem med att få godkännande från Transportstyrelsen har de valt att avvakta.

– Nu håller vi på att plocka ihop alla grejer som behövs samtidigt som vi gör det sista med Transportstyrelsen, de behöver godkänna ritningar och lite annat. Så snart är det dags, säger han.

Sätter batterierna på soldäck

Tanken är att sätta batteriinstallationen i en brandisolerad låda på soldäck precis akter om styrhytten.

– Det gör att man slipper brandisolera hela underrummet. De här fartygen är ganska breda och har inga problem med stabiliteten även om de här batterierna väger fem ton. Vi tappar runt 20 platser på soldäck, men det får vi leva med, säger Gustaf Myrsten.

Rederiets plan är att börja göra konverteringen av Clara och sedan fortsätta med de andra två fartygen.

Väntar på laddare

Enligt Gustaf Myrsten är förhoppningen att de 700 kWh batterier som ska sättas i Clara ska räcka för att köra en hel runda mellan Nybroplan och Ropsten, vilket tar 1,5 timme.

– För att klara det behöver vi ha en laddare med tillräckligt med ström i någon av våra ändstationer. Vi vill kunna ligga och ladda i tio minuter för varje runda och då behöver vi mellan 700 kW och en megawatt. Men där är inget klart ännu, Region Stockholm har försökt driva frågan men har inte kommit framåt, säger han.

Även om inte laddinfrastrukturen finns på plats ännu vill Rederi AB Ballerina ligga steget före och göra konverteringen.

– Vår tanke är att om det finns en båt som är klar och som väntar på en laddare så borde det gå lite fortare, säger han.

Ett annat alternativ om det inte går att lösa laddning i Ropsten eller vid Nybroplan är laddning vid Nacka strand.

– Nacka Energi har sagt att de är villiga att göra detta, problemet då är att vi behöver bygga en ny hamn för att inte ligga i vägen för den andra trafiken. Dessutom är det mycket svallvågor där så det är inte optimalt, säger Gustaf Myrsten.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]