[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]–>
Rederiet FRS Baltic har fattat beslutet att stänga ner sin linje mellan Trelleborg och Sassnitz, en linje som även gått under namnet Kungslinjen. Det meddelade bolaget i ett pressmeddelande under onsdagen.
Trots att rederiet erbjöd en restid på bara 2,5 timmar mellan Sverige och Tyskland har inte passagerarantalet varit tillräckligt för att möta de allt högre driftskostnaderna.
– Vi upplever betydande ökningar av nästan alla driftskostnader, vilket sätter hög press på oss, särskilt bränslekostnaderna. Dessutom tillkom betydande nya kostnader, såsom CO2-skatter som infördes 2024 och farledsavgifter i hamnen i Sassnitz, säger Moritz Bruns vd för FRS Baltic i pressmeddelandet.
Tackar medarbetare och kunder
Den sista avgången sker den 30 september. Avgångarna från den 1 oktober till den 3 november blir därmed inställda.
Enligt rederiet reste över en halv miljon passagerare med FRS Baltic.
– Vi vill tacka vårt fantastiska team som har arbetat outtröttligt under de senaste åren för att erbjuda våra kunder den bästa reseupplevelsen. Vidare vill vi också tacka våra kunder som har gett oss förtroende sedan 2020, säger Hauke Nickelsen, Operations Manager på FRS Baltic i pressmeddelandet.
”Ingen större överraskning”
Jörgen Nilsson, vd i Trelleborgs Hamn, menar i en kommentar att onsdagens besked inte kommer som någon större överraskning eftersom fartyget dragits med höga driftskostnader.
− Vi tycker naturligtvis att det är tråkigt att FRS Baltic nu väljer att lägga ner verksamheten efter två år i Trelleborgs Hamn, men det kommer inte som en större överraskning. För oss som är Europas mest hållbara RoRo-hamn har vi stor förståelse för behovet av en utveckling av en mer miljövänlig färja. Vi kommer nu att se på möjligheterna för någon annan aktör att ta vid och utveckla den aktuella routen mellan Trelleborg−Sassnitz, säger han i ett pressuttalande.
Ökade kostander och svag beläggning
Enligt Ostsee-Zeitung kommer fartyget Skane Jet initialt att användas på en annan linje inom rederiet, men därefter blir det försäljning.
– I princip kommer vi att erbjuda katamaranen till försäljning eftersom vi inte har någon användning för den på medellång sikt, säger FRS vd Moritz Bruns till tidningen.
Rederikoncernen från Flensburg trafikerar bland annat linjer i Nordafrika, Mellanöstern och Nordamerika.
Det är enligt tidningen ännu oklart vad som kommer att ske med de omkring 35 personer som är landanställda av rederiet i hamnarna, samt de 35 personerna i besättningen.
Trafik med lång historia
Kungslinjen har en anrik historia och har varit i drift mer eller mindre sedan 1897. Den är uppkallad efter Kaiser Wilhelm II och den svenske kungen Gustav V som en gång öppnade den.
Stena Line stängde linjen under 2020 i samband med pandemin, men FRS Baltic återupptog trafiken i september 2020, då initialt från Ystad till Sassnitz men sedan i april 2023 från Trelleborg enligt den klassiska linjen.
Fartyget Skane Jet kan nå en toppfart på upp till 44 knop. Kort efter att fartyget sjösattes 1998 med namnet Cat-Link V, korsade hon Atlanten mellan New York och Scillyöarna på mindre än 2 dagar och 18 timmar, ett rekord som står sig än idag. För det belönades fartyget med det prestigefyllda priset Blue Ribbon för den snabbaste transatlantiska korsningen.
Skane Jet har plats för 700 passagerare och 210 bilar.
[/flowy_subscriber_only]