Under tisdagen arrangerade Stiftelsen Sveriges Sjömanshus den årliga belöningsdagen, i år med rekordmånga förslag.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Arbetsmiljö | Säkerhet

De fick årets belöningar

Under tisdagen arrangerade Stiftelsen Sveriges Sjömanshus den årliga belöningsdagen, i år i Stockholm. Rekordmånga förslag prisades med över 800.000 kronor. Sjöfartstidningen listar alla som belönats. 
Det var i eventlokalen på Hotel at Six i centrala Stockholm som årets belöningsdag arrangerades under tisdagen med omkring 120 personer närvarande.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] Rekordmånga förslag prisades med över 800.000 kronor. Sjöfartstidningen listar alla som belönats. ”} /–>

Det var i eventlokalen på Hotel at Six i centrala Stockholm som årets belöningsdag arrangerades under tisdagen med omkring 120 personer närvarande.

Det är ett event där Stiftelsen Sveriges Sjömanshus delar ut belöningar till sjöfolk som gjort förbättringar av arbetsmiljön ombord på sina fartyg. Inför årets belöningsdag fick stiftelsens granskningsgrupp, där sjöingenjören och arbetsmiljöforskaren Cecilia Österman är ordförande, in 80 olika förslag på förbättringar, vilket är nytt rekord sedan 1972 då Stiftelsen Sveriges Sjömanhus bildades och började med utbetalningarna.

– Vi ser att det här är en väldigt trevlig trend, men vi är inte nöjda naturligtvis utan vi vill gärna ha in ännu fler förslag. Det som också är roligt är att det är en väldigt god spridning. De här förslagen representerar förbättringar som gjorts på totalt 41 fartyg från 21 rederier, sa Cecilia Österman under sitt inledningsanförande.

Cecilia Österman, ordförande i stiftelsens granskningsgrupp och Karl Karell, kanslichef på Stiftelsen Sveriges Sjömanshus. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Förslag från fyra kvinnor

De inskickade förslagen kom från 65 personer, varav fyra kvinnor.

– Det finns lite att göra där, även om det är ett fall framåt. Förra året var det bara en kvinna, sa Cecilia Österman.

Med under dagen som hedersgäst och belöningsutdelare var Pia Berglund, tidigare vd och vice vd på Svensk Sjöfart där hon sedan i början av året är tillbaka och nu arbetar med näringspolitik.

– För alla oss i sjöfartsbranschen är det här en jättefin dag. Vi stannar upp och funderar på vad vi gör framåt och vad vi kan göra bättre och där ni som är belönade är de stora stjärnorna, sa hon.

  • Motorman Ted Litens från Tarbit fick hela fyra belöningar för sina förslag. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Sjöfartsprofilen Pia Berglund var belöningsutdelare. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Förste fartygsingenjör Erik Halvorsen på Ramelia belönades för en idé som ger sänkt ljudnivå i maskinkontrollrummet. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Reparatör Shadi Shaddad på Stena Vinga har skapat ett filter till en membranpump som sparar både tid och pengar. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Vaktmotorman Benny Mantere har tillsammans med förste fartygsingenjör Jonas Dahlberg på Stena Jutlandica gjort en fast anordning för bax av maskinerna. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Tekniska chefen Olle Edvinsson på färjan Eckerö tog fram en indikatorklocka som går att läsa av på avstånd och som gör att besättningen slipper krypa och åla. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Andre fartygsingenjör Tobias Wallander på Ternsund belönades för stabilare styrning av lastventiler. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Förste fartygsingenjör Carl Olsson på Tern Sea fick ta emot tre belöningar tillsammans med och andre fartygsingenjör John Brolin, bland annat för automatiska luftspjäll i generatorrumet. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Edward Lundin, nybyggnadsmanager på Terntank, tog emot flera av de belöningar från personer som inte kunde vara på plats. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Båsen Michael Sim på Donsötanks Solero fick en belöning för gångjärn för en inspektionslucka. Belöningen togs emot av befälhavare Simon Lejdemark. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Många förslag från maskin

Majoriteten av de inkomna förslagen var arbetsbelöningar, vilket är förslag som är så färdigutvecklade att de går att använda i praktiken. Hälften av dem rörde maskinrelaterade förbättringsåtgärder. En av de mest flitiga att skicka in förslag var motorman Ted Litens som arbetat på flera av Tarbit Shippings fartyg och som fick fyra olika belöningar, bland annat för att ha uppfunnit olika typer av verktyg som underlättar arbetet ombord och dessutom överbryggar risker som kan innebära livsfara. En av lösningarna är anordning som kan kontrollera laddtrycket på MOB-båtens turbo.

– Det var det jag tyckte var roligast av de här och viktigast. För när det handlar om liv eller död om någon råkat falla över bord, då är det väldigt viktigt att MOB-båten fungerar som den skall, sa han.

Terntank flitiga att skicka in förslag

Ett dussintal av alla förslag kom från besättningarna på Terntanks fartyg, bland annat från andre fartygsingenjör Julius Pagsuberon på Ternholm som tagit fram ett verktyg som skalar bort musslor i centralkylaren. Tillsammans med förste fartygsingenjör Christian I. Gutierrez tog Julius Pagsuberon även fram en säkerhetslucka för livbåtslejdare som förhindrar att någon kan falla ner. Edward Lundin, nybyggnadsmanager på Terntank, tog emot priserna för de som inte kunde närvara och fick samtidigt svara på frågan om vad rederiet kommer att göra för att ta vidare alla förslagen.

– Vi försöker applicera så mycket som möjligt i så stor mån som möjligt. Sedan är det olika fartyg och olika lösningar, men kan vi få till saker från början försöker vi med det. Det är väldigt positivt att vi får in så här mycket bra idéer och lösningar, sa han.

  • Överstyrman Patrik Staaf på Fox Luna tog emot en belöning för uppfinningen Ola-bulten som håller blindlocket på plats och gör så att man kan få in en packning. Den är framtagen tillsammans med matros Daniel Rylander och matros John Ender. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Matros Manfred Flemk Mattsson och befälhavare Peter Jennerström på vägfärjan Fredrika belönades för ett hissbart kartbord. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Befälhavare Patric Lindquist på Fure Valö belönades för ett portabelt synglas för olje- och kemslang. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Carl Henrik Olsson tog emot en belöning för befälhavare Fredrik Nygren från rederiet Madam för enkla förtöjningsspel för bättre arbetsmiljö. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Reparatör Dan Brunbäck på forskningsfartyget Svea belönades för en eldriven trossrulle. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Tekniska chefen Andreas Rönnkvist på Astina, har uppfunnit en blockvagn för fler val i gymmet. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Befälhavare Caroline Källberg på Fox Luna belönades för sin idé med att sätta upp kardborreband som håller rullgardinerna på plats. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Förste maskinreparatör Tom Öström på Viking Cinderella belönades för sin fälla för frottehanddukar. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Matros Emelie Forsblom, överstyrman Johan Svensson, befälhavare Peter Nielsen och andre styrman Marcus Wessman på Stena Scandinavica och Stena Jutlantica prisades för ett nyckeloperationskort för bärbara instruktioner till MES-utrustningen. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Andre styrman Niclas Nilsson på Stena Lines färja Mecklenburg-Vorpommern belönades för ett magnetiskt avlastningsverktyg för rökdykare. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Gjorde hissbart kartbord

På däcksidan fick matros Manfred Flemk Mattsson och befälhavare Peter Jennerström på Trafikverket Färjerederiets vägfärja Fredrika en belöning för att ha utvecklat ett hissbart kartbord.

– Vi saknade ett ställe ombord att både använda och förvara sjökorten och då kom vi på den här lysande idén eftersom vi inte behöver dem för dagligt bruk, vi hittar fram och tillbaka ändå. Då är det bra att kunna hissa upp dem eftersom det är ganska trångt på vår brygga, säger Peter Jennerström.

Allt behöver inte vara speciellt avancerade lösningar, men ändå nog så viktiga för att förbättra arbetsmiljön. Befälhavare Caroline Källberg på BRP Shippings Fox Luna satte upp kardborreband vid ventilerna som ska hålla rullgardinerna på plats utan störande slag och slammer vid dåligt väder. 

– Alla som jobbar till sjöss är medvetna om att ont om sömn är det gott om, så man får göra allt man kan för att kunna sova så bra som möjligt, sa hon.

  • Jörgen Lorén, säkerhetsansvarig på Stena Line, tog emot en belöning idén innovationspallen för spridning av geniala idéer vilken utvecklats av befälhavare Jan-Eric Alcén, andre styrman Linus Johansson, överstyrman Martin Bengtsson och andre styrman Carl Olafsson på Stena Vinga, Stena Jutlandica och Stena Germanica. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Ett hedersomnämnande och diplom gick till besättningarna på BRP Shippings Fox Luna och Fox Sunrise för deras aktiva deltagande och engagemang i att främja säkerhets- och arbetsmiljöfrågor ombord. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Boulesällskapet på Rosenhill Seamen´s Center med Nisse Lundström i spetsen fick en idrottsbelöning. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Besättningen på Ostindiefararen Götheborg fick ta emot en sjöräddningsbelöning för när de kom till undsättning för en liten segelbåt i nöd utanför Frankrikes kust, här Dave Farrall och styrman Marielle Cocozza som hade vakten vid incidenten. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Sjökaptenen och lotsen Tobias Karlsson fick en sjöräddningsbelöning efter att ha räddat en man från att drunkna i Nissan i Halmstad genom att hoppa i själv. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Magnetiskt avlastningsverktyg för rökdykare

På temat brand och säkerhet belönades andre styrman Niclas Nilsson på Stena Lines färja Mecklenburg-Vorpommern för ett avlastningsverktyg för rökdykare som kan användas vid brand på bildäck. Med hjälp av supermagneter kan en mobil enhet för släckningsmunstycken enkelt placeras var som helst på ett ståldäck. När enheten riggats kan rökdykarna dras tillbaka för vila eller för att sättas in på annan plats.

– Jag tror det här ligger tiden när det gäller exempelvis elbilar och den typer av bränder ombord, sa han.

  • Efter att belöningarna delats ut arrangerades ett panelsamtal på temat hur de belönade förslagen bäst kan tas tillvara. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Efter att belöningarna delats ut arrangerades ett panelsamtal på temat hur de belönade förslagen bäst kan tas tillvara. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Sarka Langer, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet, berättade om projektet Sjöfolkets guide till god innemiljö. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Magnus Boström, universitetslektor på Sjöfartshögskolan i Kalmar, berättade om en pågående utvärdering av kvalitetshöjande åtgärder inom handledning av elever som gör sin fartygsförlagda praktik. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Gesa Praetorius, forskare på VTI, berättade om projektet Resiliens och beredskap inom sjöräddningen på Medelhavet. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Dokumentärfilmaren Simone Pusch berättade om sitt arbete med dokumentärfilmen Breaking the ice där hon följt styrman Linda Svensson på isbrytaren Atle. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Dokumentärfilmaren Simone Pusch. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Arrangerade panelsamtal

Efter att belöningarna delats ut arrangerades ett panelsamtal på temat hur de belönade förslagen bäst kan tas tillvara, modererat av sjöfartsjournalisten Anna Janson. I panelen deltog Karl Garme, skeppsbyggare och forskare från KTH, Peter Jodin, DPA och säkerhetsansvarig på Wallenius Marine, Edward Lundin, nybyggnadsmanager på Terntank, Malin Persson, ombudsman på Sjöbefälsföreningen i Helsingborg, samt Cecilia Österman, arbetsmiljöforskare.

Under dagen presenterades dessutom ett par aktuella forsknings- och utvecklingsprojekt som Stiftelsen Sveriges Sjömanshus stödjer. Bland annat berättade Sarka Langer, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet, om projektet Sjöfolkets guide till god innemiljö. Magnus Boström, universitetslektor på Sjöfartshögskolan i Kalmar, berättade om en pågående utvärdering av kvalitetshöjande åtgärder inom handledning av elever som gör sin fartygsförlagda praktik och Gesa Praetorius, forskare på VTI, berättade om projektet Resiliens och beredskap inom sjöräddningen på Medelhavet. Dessutom berättade dokumentärfilmaren Simone Pusch om sitt arbete med dokumentärfilmen Breaking the ice där hon följt styrman Linda Svensson på isbrytaren Atle.


FAKTA: Arbetsbelöningar 
1:e fartygsingenjör Erik Halvorsen, Ramelia, 5.000 kr, sänkt ljudnivå i maskinkontrollrummet.
Teknisk chef Thomas Gustafsson, Begonia Seaways, 8.000 kr, snurrande lathund för kolvinspektioner.
Reparatör Sebastian Carlsson, Ymer, 5.000 kr, mugghållare i kontrollrummet.
Reparatör Sebastian Carlsson och 2:e fartygsingenjör Rickard Jonasson, Ymer, 6.000 kr, bryt och lås av pumpar.
Motorman Viktor Sjöblom Schaper, Finntrader, 10.000 kr, slipper blodiga knogar med smart nyckel.
Motorman Ted Litens, Bitflower, 5.000 kr, säkrare kontroll av ventillyftare.
Motorman Ted Litens, Stella Orion, 8.000 kr, ledad hävarm för lättare montering.
Motorman Ted Litens, Stella Maris, 10.000 kr, kompressionstest av livbåtsmotorn.
Motorman Ted Litens, Bit Force, 30.000 kr, kontroll av laddtryck på MOB-båtens turbo.
1:e fartygsingenjör Erik Halvorsen, Ramelia, 8.000 kr, vattenståndsglas till ångpannor.
Reparatör Shadi Shaddad, Stena Vinga, 10.000 kr, filter till membranpump sparar tid och pengar.
1:e reparatör Marcus Carbonnier, Aurora af Helsingborg, 10.000 kr, Ordning och reda med svarvstålskarusell.
Vaktmotorman Benny Mantere och 1:e fartygsingenjör Jonas Dahlberg, Stena Jutlandica, 15.000 kr, fast anordning för bax.
Teknisk chef Johannes Klefbohm Widham, Tern Island, 15.000 kr, ordning och reda i driften.
Motorman Wiggo Nilsson, Atle, 20.000 kr, lyftvagn för krängningspump.
1:e fartygsingenjör Christian I. Gutierrez och 2:e fartygsingenjör Julius T. Pagsuberon, Ternholm, 10.000 kr, lättare lyft av sjövattenfilter.
1:e fartygsingenjör Carl Olsson och 2:e fartygsingenjör John Brolin, Tern Sea, 10.000 kr, automatiska luftspjäll i generatorrum.
1:e fartygsingenjör Carl Olsson och 2:e fartygsingenjör John Brolin, Tern Sea, 10.000 kr, teststation för hydraulik.
1:e fartygsingenjör Carl Olsson och 2:e fartygsingenjör John Brolin, Tern Sea, 20.000 kr, uppfällbart packningsbord.
1:e fartygsingenjör Darren James Lamban och motorman Kent Paolo Ocaya, Ternfjord, 6.000 kr, Scavange Space Blower Cover.
1:e fartygsingenjör Darren James Lamban och motorman Kent Paolo Ocaya, Ternfjord, 10.000 kr, hållare för kalibrering av temperaturgivare.
1:e fartygsingenjör Darren James Lamban och 2:e fartygsingenjör Julius T. Pagsuberon, Ternholm, 10.000 kr, skrubberfälla fångar tappade verktyg.
2:e fartygsingenjör Julius Pagsuberon, Ternholm, 20.000 kr, verktyg skalar bort musslorna i centralkylaren.
2:e fartygsingenjör Darren James Lamban, 1:e fartygsingenjör Andrejs Utliks och motorman Rolito Roldan, Tern Ocean, 15.000 kr, givare för hetoljeläckage.
Teknisk chef Olle Edvinsson, Eckerö, 25.000 kr, Indikatorklocka utan beröring.
Teknisk chef Andreas Rönnkvist, Astina, 10.000 kr, bättre övervakning av kylvattensystem.
Teknisk chef Andreas Rönnkvist, Astina, 15.000 kr, välkomnande introduktion till studenter på praktik.
1:e fartygsingenjör Christian I. Gutierrez och 2:e fartygsingenjör Julius T. Pagsuberon, Ternholm, 10.000 kr, säkerhetslucka för livbåtslejdare.
Båsen Michael Sim, Solero, 10.000 kr, gångjärn för inspektionslucka.
Matros John Ender, överstyrman Patrik Staaf och matros Daniel Rylander, Fox Luna, 15.000 kr, ola-bulten håller locket på plats.
Matros Manfred Flemk Mattsson och befälhavare Peter Jennerström, Fredrika, 16 .000 kr, hissbart kartbord.
Befälhavare Patric Lindquist, Fure Valö, 20.000 kr, portabelt synglas för olje- och kemslang.
2:e fartygsingenjör Tobias Wallander, Ternsund, 20.000 kr, stabilare styrning av lastventiler.
Befälhavare Fredrik Nygren, Madam, 20.000 kr, enkla förtöjningsspel för bättre arbetsmiljö.
Reparatör Dan Brunbäck, Svea, 40.000 kr, eldriven trossrulle.
Teknisk chef Andreas Rönnkvist, Astina, 10.000 kr, blockvagn för fler val i gymmet.
Befälhavare Caroline Källberg, Fox Luna, 10.000 kr, kardborreband håller rullgardinerna på plats.
1:e fartygsingenjör Erik Halvorsen och kock Lars-Eric Mårtensson, Ramelia, 10.000 kr, ren disk i alla väder.
Reparatör Sebastian Carlsson och mässman Helena Käck, Ymer, 10.000 kr, lättare service av kylarna.
Teknisk chef Robin Albertsson, Fure West, 10.000 kr, hållare för tvättmaskinsdörrar.
1:e maskinreparatör Tom Öström, Viking Cinderella, 15.000 kr, fälla för frottehanddukar.
Teknisk chef Erik Johansson och 1:e fartygsingenjör Fredrik Bengtsson, Finntrader, 18.000 kr, ergonomisk fritös.
Befälhavare Filip Danielsson, Svitzer Oden, 10.000 kr, säker och smidig rengöring av köksfläktsfilter.
Matros John Ender, Fox Luna, 5.000 kr, enklare återställning av brandspjäll.
Lättmatros Johannes Fredén, Viking Cinderella, 10.000 kr, påfyllnadsställ för rökdykartuber.
1:e elektriker André Navgren, Aurora af Helsingborg, 25.000 kr, säkert tillträde till batterirum.
Överstyrman Johan Svensson, befälhavare Peter Nielsen, matros Emelie Forsblom och 2:e styrman Marcus Wessman, Stena Scandinavica och Stena Jutlantica, 40.000 kr, nyckeloperationskort för bärbara instruktioner.
2:e styrman Niclas Nilsson, Mecklenburg-Vorpommern, 50.000 kr, avlastningsverktyg för rökdykare.
Befälhavare Jan-Eric Alcén, 2:e styrman Linus Johansson, överstyrman Martin Bengtsson och 2:e styrman Carl Olafsson, Stena Vinga, Stena Jutlandica och Stena Germanica, 40.000 kr, innovationspallen – för spridning av geniala idéer.
Köksmästare Henrik Kristensson och befälhavare Magnus Andersson, Stena Nautica, 5.000 kr, vem kan göra vad i kris.

Hedersomnämnande
Fox Luna och Fox Sunrise, 20.000 kr och diplom för besättningens aktiva deltagande och engagemang i att främja säkerhets- och arbetsmiljöfrågor ombord.

Idrottsbelöning
Boulesällskapet på Rosenhill Seamen´s Center med Nisse Lundström i spetsen, 20.000 kr.

Sjöräddningsbelöning
Besättningen på Ostindiefararen Götheborg, 10.000 kr.
Livräddande insats, Tobias Karlsson, 30.000 kr

Litteraturpris

Britt Edenstjärna, 20.000 kr, skrivit boken Enda kvinnan ombord.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]