Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart

De får bygga nya färjan

Nu är det klart vilka som får bygga Trafikverket Färjerederiets nya stora vägfärja. Uppdraget går till det estniska varvet Baltic Workboat AS.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] det estniska varvet Baltic Workboat AS.

– Vi har erfarenhet av att bygga vägfärjor och även att bygga olika typer av avancerade fartyg för den svenska staten och vi är glada att vårt samarbete med svenska kunder fortsätter, säger Margus Vanaselja, vd i Baltic Workboats AS, som på torsdagen skrev på nybyggnadsavtalet tillsammans med Trafikverkets rederichef Anders Werner på Trafikverkets rederikontor i Vaxholm.

– Det är glädjande att vi fortsätter förstärka Färjerederiets flotta. Den nya vägfärjan blir ett viktigt tillskott i vårt arbete med att öka vår kapacitet. Varvet Baltic Workboats är nytt för oss som leverantör, men har den erfarenhet och kompetens som efterfrågades i vår anbudsförfrågan och vi är glada att få anta deras anbud, kommenterar rederichef Anders Werner.

Låg bränsleförbrukning

I likhet med Saturnus, som byggdes vid det finska varvet Uudenkaupungin Työvene, blir den nya vägfärjan 100 meter lång och 18 meter bred. Färjan kommer att ha utrymme för 80 bilar och 297 passagerare och byggs för en last på max 600 ton. Enligt Trafikverket Färjerederiet blir skrovet utformat så att bränsleförbrukning och utsläpp hålls på en låg nivå. Tack vare modern fartygsteknik kommer färjan att kunna framföras av en besättning på endast två personer.

Option på en till

Som Sjöfartstidningen tidigare rapporterat var det i januari som anbundsförfrågan gick ut om den nya färjan, varpå alla intresserade aktörer hade fram till 15 februari att lämna in sina offerter. Ett av kraven i upphandlingen var att varvet skulle ha byggt liknande fartyg tidigare, vilket Baltic Workboats AS uppges ha gjort. Varvet har även byggt övervakningsfartyg för Kustbevakningen samt ett forskningsfartyg för Stockholms universitets Östersjöcentrum.

Byggnationen av den nya vägfärjan inleds i år och beräknas vara klart till 2017. I upphandlingen ingår option på ytterligare ett fartyg i samma storlek.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]