Björn Boström, vd Ystad Hamn, jobbar för att göra resandet till och från Bornholm enklare.

Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Ekonomi | Hamn/Logistik

Danskar lyfte Ystad hamn till rekord

2014 blev ett rekordår för Ystad Hamn både när det gäller passagerare till Bornholm och bilar i hamnen som helhet.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]l Bornholm och bilar i hamnen som helhet.

Totalt reste 1.775.083 passagerare från Ystad Hamn till antingen danska Bornholm eller Świnoujście i Polen under förra året. Det är en ökning med 1,6 procent jämfört med 2013 som även det var ett rekordår för hamnen.

Antalet personbilar ökade också jämfört med förra året.

Färre gränshinder

Björn Boström, vd för Ystad Hamn, är mycket nöjd. Framför allt över att hamnen fortsätter vara Sveriges tredje största hamn för färjepassagerare.

– Vi har arbetat mycket med att öka tillgängligheten och motarbeta gränshindren, vilket har gett resultat, säger han.

Gränshindren är till exempel Sveriges och Danmarks olika lagstiftningar angående vardagliga saker som mediciner och husdjur.

– Vi är ju faktiskt en del av den danska inrikestrafiken och det är absurt om danskar inte får ta med sig sina mediciner eller husdjur när de ska till Bornholm. De kortar resan från Själland med ungefär hälften genom att åka via Ystad i stället för att ta en direktfärja från Köpenhamn, säger Björn Boström.

Halva omsättningen

Han tillägger att de kommit ett stycke på väg genom de speciella pass för husdjur och speciella läkarintyg för resenärer med mediciner som nu finns.

– Men det är en lång process och danska politiker försöker få till stånd ett statsministermöte angående en harmonisering kring de här frågorna.

Trafiken till Bornholm står idag för hälften av den totala omsättningen i Ystad Hamn.

Under den gångna hösten fick hamnen dessutom en ny kund i järnvägsoperatören CFL Cargo, vilket lett till att järnvägstransporterna ökade med tio procent.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • DFR

    Jo men att släppa in svenska färjor har man svårt för……

  • Sven G W Burström

    Med en sådan exelent hamndirektör måste det gå framåt tycker Sven G W i Vamsta!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]