Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson och styrelseordförande Ann-Marie Åström.

Fotograf: Olof Segerberg

Kategori: Färjetrafik

Dansk tonnageskatt avgörande för anbudet på Gotlandstrafiken

För att kunna lämna ett konkurrenskraftigt anbud inför upphandlingen av Gotlandstrafiken, skapade Gotlandsbolaget ett danskt dotterbolag för att trafiken ska omfattas av de danska tonnageskattereglerna. Färjorna kommer dock att segla under svensk flagg och personalen omfattas av svenska villkor.
Rederiet Alvina Shipping A/S som är ett dotterbolag till Gotlandsbolaget har i dagsläget ingen verksamhet, utan bildades som en del av arbetet med att lämna ett anbud för kommande avtalsperiod gällande Gotlandstrafiken.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]anska tonnageskattereglerna. Färjorna kommer dock att segla under svensk flagg och personalen omfattas av svenska villkor.”} /–>

Rederiet Alvina Shipping A/S som är ett dotterbolag till Gotlandsbolaget har i dagsläget ingen verksamhet, utan bildades som en del av arbetet med att lämna ett anbud för kommande avtalsperiod gällande Gotlandstrafiken.

– Det är ett bolag som har kommit till sedan en tid tillbaka, och varit aktivt för att ta fram det här anbudet, säger Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson till Sjöfartstidningen.

Tonnageskatten avgörande för anbud

Från Gotlandsbolaget är man idag tydliga med att de svenska reglerna för tonnageskatt som innebär att upphandlad trafik inte omfattas av systemet har varit en avgörande fråga när man förberett sitt anbud inför kommande avtalsperiod.

– Det är en otroligt stor skillnad mellan tonnageskattesystemen i Sverige respektive Danmark. Så det enda sättet för oss att kunna vara konkurrenskraftiga på en internationell marknad, i en internationell upphandling där alla europeiska färjerederier har möjlighet att lämna anbud, var att göra det i ett danskt bolag helt enkelt.

Håkan Johansson vill inte gå in på hur stora summor möjligheten till dansk tonnageskatt handlar om, men säger att det har en avgörande påverkan på konkurrenskraften.

– Vi har ingen möjlighet att gå in i detaljer i det här läget. Men det gör en väsentlig skillnad. Det här var det enda sättet för oss att kunna vara konkurrenskraftiga gentemot danska eller andra europeiska rederier.

Nästan all verksamhet kvar i Sverige

Även om uppdraget att driva trafiken nästa avtalsperiod gått till det danska dotterbolaget Alvina Shipping kommer den största delen av verksamheten att vara kvar i Sverige. Enbart ett fåtal tjänster kommer att finnas på kontoret i Köpenhamn. Håkan Johansson påpekar att bolaget har en historia av verksamhet i Danmark.

– Det är naturligt för oss att vara verksamma i Danmark. Vi har varit där med produkttankverksamhet och vi har ju också haft fartyg med dansk flagga historiskt sett. Vi har ju också alldeles nyligen gått i mål med en process där vi förvärvar linjen mellan Oslo och Köpenhamn från DFDS, och det förvärvet sker också till ett danskt bolag.

Hoppas på förändring i svenska skattesystemet

Från Gotlandsbolagets sida och flera branschorganisationer har man lyft fram att de svenska reglerna för tonnageskatt missgynnar svenska rederier vid den här typen av upphandlingar. Den nya utredningen ”Vågade skatter” som beställts av regeringen förslår en utvidgning av den svenska tonnageskatten, men föreslår också att upphandlad trafik ska undantas från systemet och alltså inte kunna omfattas av tonnageskatt. Det är ett förslag som Gotlandsbolaget hoppas att regeringen inte går in för.

– Det pågår ju ett arbete efter att den här utredningen publicerades, så vi både tror och hoppas på att Gotlandstrafiken, upphandlad trafik, kan inkluderas i den svenska tonnageskatten. Det är ju vårt huvudfokus just nu, att så kan bli fallet. Och då kommer också den strategiska och ekonomiska ledningen vara kvar i Sverige, precis som idag. Men oavsett vilket så kommer vi då fortsätta att segla med svensk flagg, svenska besättningar och svenska kollektivavtal, säger Håkan Johansson.

Det nybildade bolaget Alvina Shipping A/S har kontorsadress i centrala Köpenhamn, och registrerad vd för bolaget är Destination Gotlands tidigare vd Christer Bruzelius. Han kommer dock inte att ha någon aktiv del i driften av Gotlandstrafiken under den kommande avtalsperioden, enligt Håkan Johansson.

– Christer Bruzelius har varit med i uppstarten och har etablerat det här bolaget inför förberedelserna med upphandlingen. Men den här trafikperioden inleds ju om två och ett halvt år, och under den här tiden så kommer vi jobba för att den svenska tonnageskatten ska inkludera Gotlandstrafiken, och att vi blir kvar i Sverige. Det är fortsättningsvis Marcus Risberg som är ansvarig för den här verksamheten.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]