Fotograf: Rolf P Nilsson

Kategori: Ekonomi | Politik

Dansk sjöfartsframgång beror på annat synsätt

– På måndag sker kick-offen, det är då vi sätter oss ned och tillsammans med Näringsdepartementet prickar av punkt för punkt på regeringens handlingsplan och ser vad vi kan göra. Det sade Christer Schoug, vd för Sveriges Redareförening när han inledde föreningens seminarium om svensk sjöfart i ett nordiskt perspektiv.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ett nordiskt perspektiv.

Föreningen är kritisk mot att rederiernas huvudfråga, konkurrensförutsättningarna, ställts åt sidan eller åter dragits i långbänk, men enligt Schoug finns det en hel annat i handlingsplanen som är positivt.

Ingela Bendrot, statssekreterare hos infrastrukturministern deltog, men innan hon fick ordet, gick det till professor René Taudal Poulsen på Copenhagen Business School som svarade på frågan hur svensk sjöfart står sig i ett nordiskt perspektiv. Det gjorde han genom att jämföra utvecklingen med den i framgångsrika Danmark. Han menade att politikerna måste bestämma sig för om Sverige vill ha en global sjöfartsnäring eller ej, men att näringen också måste visa att man kan göra skillnad för Sverige framöver och inte bara klaga på det som varit samt att man har den tekniska och kommersiella kompetens som krävs. 

Ingela Bendrot menade att det är inte så konstigt att man har olika syn på sjöfarten i Danmark och Sverige. – Vi har helt olika näringsstrukturer där den svenska exportindustrin är den tunga delen av samhällsekonomin, sade hon.  Samtidigt menade hon att en livskraftig sjöfart är av stor vikt för den svenska exportindustrin och samhällsekonomin.

(se även redaktionsbloggen)

 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]