Fotograf: Scandlines

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart | Reparationsvarv

Dansk färja skadad på varv

Färjan Prinsesse Benedikte har erhållit skador under en dockning i Polen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]der en dockning i Polen.

När den danska färjan Prinsesse Benedikte i går, onsdag, skulle dockas ut vid det polska reparationsvarvet Remontowa i Gdansk krängde flytdockan och fartyget gled ned från kölblocken. I ett pressmeddelande uppger Scandlines att färjan fick allvarliga skador och att maskinrummet är vattenfyllt. Inga personskador har rapporterats.

Prinsesse Benedikte hade varit på varv i tre veckor för planerat underhåll och installation av skrubberanläggning då olyckan inträffade. Varvet undersöker för närvarande skadornas omfattning och vilka reparationer som krävs.

Prinsesse Benedikte går i trafik på linjen Rödby–Puttgarden. Fartyget levererades 1997 av Ørskov Staalskibsværft i Frederikshavn.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Skall bli intressant att få höra anledningen till detta, vem kollar flytdockornas kvalitet, avrostning etc.?

    • Mikael vesser

      Håller med dig!
      Finns det egentligen lagar och regler för flytdockor
      Skall inte dessa klassas av något klassningssällskap??
      Hur fungerar det i Sverige? Det kanske tidningen kan undersöka..

  • Polen Docka

    Risken med att docka i Polen

  • Chiefen

    Flyttdockan. Klassad svar JA. Regler svar JA, Konstruktion och byggnations lagstiftning svar JA.
    I Sverige har det inte varit utan dock olyckor. Torrdocka kontra flyttdocka….vad Polen hade specifikt som land med haveriet/olyckan som antyds nedan och varvs risker !?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]