Fotograf: Lars Andersson / Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Politik

Dags att förbereda ansökan till ekobonus

Varken riksdagen eller EU-kommissionen har ännu godkänt ekobonusen för 2020–2022. Ändå är det hög tid att förbereda sig. Ansökningstiden lär bli ganska kort även i år.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]gstiden lär bli ganska kort även i år.

Förra året kom beslutet om ekobonusen så sent att bara fem ansökningar hann komma in före årets slut och av dem godkändes bara två. Lite av ett haveri, som till stor del berodde på att förslaget om ekobonusen först skulle tas i riksdagen och därefter godkännas av EU-kommissionen.

Resultatet blev att merparten av de 50 miljoner kronor som var avsatta för 2018 års ekobonus frös inne.

Inte med i budgeten

Björn Garberg, strategisk planerare på Trafikverket, säger till Sjöfartstidningen att de outnyttjade pengarna tyvärr inte kunde överföras till 2019.

– Det berodde på att ekobonusen inte fanns med den M- och KD-budget som togs efter valet 2018. Men den fanns heller inte med i vårbudgeten. Nu har däremot regeringen lagt en budgetproposition som innehåller 50 miljoner kronor per år från och med 2020 till 2022.

Men även den budgeten ska klubbas i riksdagen innan man vet om den blir verklighet.

– Det blir väl någon gång i december. Sedan är det lite oklart om den också måste godkännas av EU-kommissionen, säger Björn Garberg.

Så det räcker inte med det godkännande EU redan gett?

– Vi hoppas att det gör det. Men det tidigare godkännandet gällde för 2018 till 2020 och den nya ekobonusen sträcker sig ju fram till 2022.

Trots osäkerheten om hur EU-kommissionen ställer sig hoppas Björn Garberg att ansökningstiden ska komma igång före årsskiftet.

Informationsmöten

Därför har Trafikverket nyligen hållit två informationsmöten för branschen om vad som krävs för att få ekobonus och hur man ska gå till väga för att ansöka.

– Vi skulle i princip kunna gå ut med en ny ansökningsomgång redan nu och låta alla veta att det kan ta tid innan de får besked. Men risken finns ju att propositionen inte tas i riksdagen eller godkänns av EU.

Dags att förbereda

Eftersom tiden kan bli ganska knapp även i år tycker han det vore bra om de som vill ansöka om ekobonus går igenom de ansökningshandlingar som finns på Trafikverkets hemsida och ser vad som efterfrågas.

– Det är visserligen förra årets handlingar, men man kan ju planera sina nya trafikupplägg och ta de kontakter som behöver tas så det bara är att fylla i de uppdaterade handlingarna när de väl är publicerade. Främst är det årtalen som skiljer sig från förra årets handlingar, säger Björn Garberg.

Kommer ansökningstiden för 2021 att kunna starta tidigare?

– Ja, om riksdagen antar regeringens förslag. Men det är inte säkert att det finns några pengar kvar för 2021 eller 2022. De kan ju redan vara intecknade för de projekt som godkänns 2020. 

Sök CEF i stället

 

Björn Garberg puffar för att de som missar ekobonusen i stället kan söka anslag från CEF, fonden för ett sammanlänkat Europa. Nu finns en utlysning öppen där det finns möjlighet att söka bidrag för perioden 2020-2023. Inom ramen för Motorways of the seas kan man söka för överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart. Sista dag för ansökan är den 26 februari 2020.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]