Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | Torrlast

Credo är nu Kallio

ESL Shipping har tagit över torrlastfartyget Credo, som fått finsk flagg och bytt namn till Kallio efter en stadsdel i Helsingfors.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] stadsdel i Helsingfors.

Credo har idag, torsdag, skiftat flagg och bytt namn till Kallio i Helsingfors. Samtidigt har ESL Shipping Oy i Aspo-koncernen blivit ensam ägare till fartyget.

Credo ägdes tidigare av ESL Shipping tillsammans med det svenska bolaget Donsöshipping KB genom bolaget Credo AB. I samband med affären har ESL Shipping sålt bort sin andel om 35 procent i fartygets tidigare ägarbolag Credo AB till detta bolags huvudägare. 

Det börsnoterade moderbolaget Aspo Oyj uppger att värdet på investeringen är omkring EUR 13 miljoner. Affären möjliggör, enligt Aspo, att fartyget opereras på ett kostnadseffektivare sätt än hittills. Den uppges förbättra ESL Shippings årliga rörelseresultat med EUR 1,5 miljoner.

Ökad konkurrenskraft

ESL Shipping har tidsbefraktat fartyget sedan leveransen 2006. Då var kostnadsnivån under svensk flagg bertydligt lägre än under finsk, uppger Aspo. De senaste tidernas åtgärder för att stärka finsk sjöfarts konkurrenskraft har skapat förutsättning att köpa fartyget och placera det under finsk flagg. Förutom tonnageskatten utgör avtalen om konkurrenskraftig bemanning en viktig del av detta.

ESL Shippings verkställande direktör Mikki Koskinen vill emellertid inte direkt säga att detta skulle innebära att svensk flagg är dyrare än finsk flagg för detta fartyg.

– På grund av att Aspo är ett börsbolag kan jag inte säga så mycket mer än att vårt kostnadsläge beträffande detta fartygs drift i vår trafik kommer att bli lägre, säger han till Sjöfartstidningen.

– Detta beror inte enbart på att fartyget får finsk flagg, men det som har gjort affären möjlig är givetvis att den ska vara affärsmässigt lönsam.

Snart i trafik

Mikki Koskinen räknar med att nyförvärvet snart kommer att vara tillbaka i ESL Shippings trafik efter flaggskiftet.

– Vi hoppas nu att Kallio så snart som möjligt kan komma i trafik, men säkerhetsövningar och andra myndighetsåtgärder som hänger samman med flaggskiftet tar förstås sin tid.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]