Costa Concordias rättsprocess inledd

En italiensk domstol har hållit en förberedande hearing inför en så stor publik att man fick flytta från rättssalen och flytta till en teater.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]h flytta till en teater.

Domaren har utsett en panel på fyra personer som skall analysera fartygets VDR (”svarta låda”) och komma med en rapport senast 21 juli. Åklagaren undersöker nu totalt nio personer som misstänks brott, befälhavaren som fortfarande sitter i husarrest och ytterligare fem befäl samt tre rederitjänstemän. Totalt har 25 personer hittats döda men sju saknas fortfarande.

Utredningen läcker som ett såll, och det kommer hela tiden fram nya uppgifter och anklagelser. Det skall till exempel inte vara första gången som befälhavaren är inblandad i en olycka. 2010 skall han som befälhavare på Costa Atlantica hållit för hög fart i Warnemünde och skadat ett annat kryssningsfartyg, Aida Blu. Enligt Schettino visste han inte om någon hastighetsbegränsning, och han fick aldrig någon anmärkning om en överträdelse från myndigheterna. Han menar att olyckan troligen hade andra orsaker.

En av styrmännen, som också tillhör de misstänkta, hävdar att Schettino krävt att besättningen skulle ljuga för myndigheterna efter grundstötningen och bara säga att allt var under kontroll. Flera tidigare besättningsmän har hörts av åklagare och om den bild de målar upp kan verifieras, så lär rederiet få stora problem. 

En tidigare besättningsmedlem på Costa Concordia hävdar också att befäl och manskap ofta var berusade.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]