Kategori: Ekonomi | Haveri | Miljö

Costa Concordia måste bort innan vintern

Costa Concordia måste bort innan vinterstormarna kommer. Det meddelade vice miljöminister Flavio Cirillo när han talade med det italienska parlamentets miljöutskott. Bärgningen har dragit ut på tiden och trycket på de ansvariga företagen, amerikanska Titan Salvage och italienska Microperi, har ökat rejält.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]peri, har ökat rejält.

Samtidigt med kravet på att fler förseningar undviks ställs också krav på att företagen lämnar större garantier för att fartyget inte skall brytas itu under rätningsoperationen.

Fartyget som till 65 procent ligger under ytan har klarat en vinter, men de italienska myndigheterna börjar nu bli allt mer oroliga för att bärgningen alltså skall bli ännu mer försenad eller att bärgningen i sig skall få svåra konsekvenser för miljön om den skulle gå fel. 

Uppdaterad plan

En reviderad plan innebär nu att rätningen sker under hösten, att fartyget blir kvar över vintern och bogseras bort först nästa år.

Det här tror inte alla på, inte minst de som får stå för notan. En av återförsäkringsgivarna, Bermudabaserade Validus har nu enligt Tradewinds ökat sin kostnadsuppskattning för den extremt komplicerade bärgningsoperationen med totalt USD 200 miljoner från tidigare prognoser. Det innebär att totalnotan skulle hamna närmare USD 2 miljarder med cirka hälften eller USD 917 miljoner i kostnader för det arbete bärgningskonsortiet Titan/Micoperi utför. 

Validus tror att det finns en ganska stor risk att operationen misslyckas och att man i stället tvingas skrota fartyget på plats.

För tillfället är ett 25-tal fartyg och 474 personer involverade i operationen och konsortiet har nu lämnat en rapport till myndigheterna för godkännande om fartyget skall kunna rätas i slutet av september. Samtliga ankarblock är på plats, alla borrhål klara med nio av de totalt 15 sponsonerna kvar att få i position.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]