Fotograf: Gasum

Kategori: Tank

Coralius erövrar ARA

Nu kan Gasum erbjuda bunkring från fartyg till fartyg med Coralius även i området Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen, ARA.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]otterdam-Antwerpen, ARA.

Det svenskflaggade LNG-bunkerfartyget Coralius har utfört sin första LNG-bunkring från fartyg till fartyg i Rotterdam.

Det fartyg som bunkrade LNG från Coralius i Rotterdam var Tarbit Shippings likaså svenskflaggade produkttankern Bit Viking, det första tankfartyget som konverterades till LNG-drift 2011.

Ökar tillgången

Coralius befraktas av Gasum (tidigare Skangas) och sköts av Sirius Shipping, som äger fartyget tillsammans med Antony Veder. Genom att nu även kunna erbjuda LNG-bunkring i ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-området) anser Gasum att en viktigt milstolpe har passerats.

– Att vi äntligen har möjlighet att erbjuda våra kunder bunkring i ARA ökar tillgången på LNG för den LNG-drivna flottan. Antalet LNG-drivna fartyg växer snabbt globalt och vi kommer definitivt att vara en del i tillväxten genom att vara närvarande där LNG behövs, säger Kimmo Rahkamo, Vice President, natural gas and LNG, Gasum, i ett pressmeddelande.

Opererat på LNG sedan 2011

Coralius opererar främst i Nordsjön och Skagerrak. Redan i slutet av februari 2019 hade bunkerfartyget utfört 100 bunkringsoperationer efter att ha varit operativ i 18 månader.

Gasum uppger att Coralius avsevärt har ökat flexibiliteten och möjlighet till snabb respons för fartyg som behöver LNG men inte har möjlighet att gå in till en hamn eller en terminal. Ökad tillgång på LNG genom bunkring från fartyg till fartyg ökar också effektiviteten, uppger Gasum.

– Vi är nöjda med denna möjlighet att bunkra LNG ship-to-ship även i Rotterdam. Vårt fartyg Bit Viking konverterades till LNG-drift redan 2011. Därefter har vi opererat på LNG ungefär 97 procent av tiden, i huvudsak med leveranser från Gasum. Vi vill fortsätta på denna väg och är därmed beroende av pålitliga och flexibla LNG-leveranser, säger Anders Hermansson, teknisk chef på Tarbit Shipping, i pressmeddelandet.

Blivit effektivare

Gasum uppger också att effektiviteten vid LNG-bunkringar med Coralius har ökat, vilket innebär att bunkringarna kan genomföras på kortare tid. En LNG-bunkring från fartyg till fartyg uppges numera gå nästan lika snabbt som konventionella bunkringar av olja, något som likaså har ökat kundernas nöjdhet.

Coralius LNG-lasttankar har kapaciteten 5.800 kubikmeter med 100 procents fyllnadsgrad. Fartyget levererades 2017. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]