[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]enchong Shipyard i Kina.
I onsdags överlät Wenchong Shipyard i Kina containerfartyget Containerships Nord till rederiet Containerships. Nybygget uppges snart inleda sin resa till Europa.
Containerships Nord har kapacitet för 1.400 TEU och är det första fartyget i en serie på fyra. Systerfartygen ska levereras under första halvåret 2019.
När de första tre fartygen i serien är levererade kan Containreships erbjuda sina kunder en trafik som i hög utsträckning är baserad på LNG-drift. Tills dess kommer moderbolaget CMA CGM att sysselsätta Containerships Nord i sin egen trafik.
Inleddes 2013
Projektering av LNG-drivna containerfartyg inleddes inom Containerships redan 2013.
– Med detta beslut antog vi utmaningen att bygga med en ny teknik. Det har varit ett belönande projekt fyllt av möjligheter att lära sig nya saker, säger Kari-Pekka Laaksonen, vd för Containerships, i ett pressmeddelande.
Containerships, som numera ägs av det stora containerrederiet CMA CGM, har som målsättning att sprida sitt LNG-koncept från sjö- till landtranspoprter och skapa ett LNG- baserat system från dörr till dörr. Företaget strävar efter en utökad LNG-driven transportkapacitet även inom landlogistiken med LNG-drivna lastbilar.
[/flowy_subscriber_only]