Möjligheten att ta emot ytterligare ett regelbundet anlöp är ett tydligt bevis på att investeringen i en utökad containerterminal var nödvändig för regionen, skriver hamnbolaget i ett pressmeddelande.
– Att vi dessutom är den enda svenska hamnen på slingan när ONE utökar sin rutt understryker det ytterligare. Med fler förbindelser till Europa och globala knutpunkter som Antwerpen och Rotterdam kommer fler smidiga logistiklösningar för såväl import- som exportaktörer i regionen, säger Niclas Helgesson, customer relations manager på Yilport Nordic, i pressmeddelandet.
Start i oktober
Det första anlöpet kommer att ske i oktober. Därefter återkommer rederiet med veckovisa anlöp. Rutten trafikeras av två fartyg och inkluderar även hamnarna i Antwerpen, Rotterdam och Rauma, som tillsammans med Gävle kompletterar befintliga anlöp i Fredericia och Gdynia. Gdynia kommer framöver att ha dubbla anlöp per rotation.
Yilport Gävles expansionsprojekt stod färdigt 2021 och innebär att hamnens årliga kapacitet har ökat till 600.000 TEU. Utbyggnaden innefattar 75.000 kvadratmeter ny yta, en ny kaj med tre kranar och sex automatiserade RTG-kranar med tillhörande lagringskapacitet för kylcontainrar. Efter utbyggnaden kan hamnen hantera fler och större fartyg, vilket enligt bolaget resulterar i mer effektiva logistiklösningar för kunderna.