Emelie Deymann.

Fotograf: Reederei Deymann

Kategori: Container | Inlandssjöfart

Containerpendel till Mälaren ger överflyttning

Det tyska rederiet Deymann introducerar i slutet av maj en containerpendel mellan containerterminalen i Stockholm Norvik Hamn och Västerås hamn som ingår i Mälarhamnar.
I slutet av maj beräknas det bli premiär för en trafik som uppges vara Sveriges första containerpendel på inre vattenvägar. Det tyska rederiet Reederie Deymann sätter in inlandsfartyget Emelie Deymann på linjen Stockholm Norvik Hamn–Västerås hamn.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]t av maj beräknas det bli premiär för en trafik som uppges vara Sveriges första containerpendel på inre vattenvägar. Det tyska rederiet Reederie Deymann sätter in inlandsfartyget Emelie Deymann på linjen Stockholm Norvik Hamn–Västerås hamn.

Enligt ett pressmeddelande från Stockholms Hamnar kommer inlandssjöfartspendeln till Mälaren att avlasta det hårt belastade vägnätet i regionen och samtidigt minska koldioxidutsläppen. Trafiken opereras med två avgångar i veckan.

– Den nationella godstransportstrategin tar sikte på framtidens transportsystem där sjöfarten spelar en nyckelroll för att skapa moderna, effektiva och hållbara transporter. Godspendeln mellan Stockholm Norvik och Västerås ligger precis i linje med vad regeringen strävar efter. Den bidrar till en kraftig överflyttning av transporter från våra vägar till våra vattenvägar och det är särskilt glädjande att det blir ett fartyg som går på inre vatten, säger Pia Berglund, nationell samordnare för inrikes sjöfart på Trafikverket, i pressmeddelandet.

Stockholms Hamnar påpekar att Norvik har den containerterminal som ligger närmast Sveriges i särklass största konsumtionsområde och att den nya inlandssjöfartspendeln gör det möjligt att transportera godset hållbart så nära slutdestination som är möjligt.

– Vi ser oerhört positivt på inlandssjöfart. Den ger oss en unik möjlighet att effektivisera transporterna i Stockholmsregionen, minska trängseln på vägarna och ge våra kunder ytterligare valmöjligheter, säger Nicklas Ebersson, marknadsansvarig gods Stockholms Hamnar.

Pendeln är, enligt pressmeddelandet, det första exemplet i Sverige på det som i EU kallas det femte transportslaget, det vill säga trafik med mindre EU-klassade fartyg på de inre vattenvägarna.

Det EU-klassade fartyget Emelie Deymann är 110 meter långt, 11,45 meter brett och har kapacitet för 208 TEU. Fartyget är byggt 2012 och har en CAT 3512C-huvudmaskin på 1.350 kW.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]