[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] akterskepp fortfarande.
Efter nödanropet skickade MRCC Mumbai tre fartyg till platsen. MV Yantian Express var först på plats och tog hand om besättningen på 26 man – 11 ryssar, en ukrainare samt 14 filippinare – som övergett fartyget. En obekant mängd olja skall ha läckt ut och enligt obekräftade uppgifter skall det också ha utbrutit en brand i akterskeppet.
Rederiet har nu bekräftat att fartyget brutits itu och att för- och akterskepp är på driven i ost-nordostlig riktning 19 distansminuter från varandra ,samt att man håller på att arrangera bärgning.
Modernt fartyg
Olyckan är uppseendeväckande och lär röra upp en hel del spekulationer och diskussioner. Vädret var visserligen hårt med våghöjder på upp till sex meter men fartyget är modernt, levererat från japanska Mitsubishi 2008 och klassat av det japanska registret NKK. Hon byggdes som APL Russia, är på strax över 8.000 TEU och hade enligt uppgift 4.500 containrar ombord av vilka ett okänt antal gått överbord.
Bahamasflaggade MOL Comfort var på resa från Singapore till Nordeuropa via Jeddah.
[/flowy_subscriber_only]