2014 bra år för Helsingborgs hamn.

Fotograf: Helsingborgs Hamn

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Containerbjässe ökar i Helsingborg

Tyska containerrederiet Hapag-Lloyd fördubblar sin trafik på Helsingborg från ett till två anlöp i veckan. Slingan man erbjuder trafikeras av feederfartygen Lappland och Iduna.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]s av feederfartygen Lappland och Iduna.

För drygt ett år sedan blev Hapag-Lloyd ny kund hos Helsingborgs Hamn med feederslingan Sverige–Danmark–Tyskland, där den skånska hamnen fick ett anlöp i veckan. Nu väljer alltså rederiet att öka sina containeranlöp från ett till två i veckan.

– Det är alltid roligt när det går bra för våra kunder. Den nya affären ger oss en positiv volymutveckling samtidigt som vi gläds åt rederiets framgång på både import och exportsidan. Det utökade samarbetet är ett gott betyg till våra medarbetare och stärker vår konkurrenskraft, säger Nicklas Romell, försäljningschef vid Helsingborgs Hamn i ett uttalande.

Kylcontainrar

Rederiets nya rutter via Helsingborgs Hamn är dels Bremerhafen–Hamburg–Helsingborg–Aarhus–Bremerhafen, dels Bremerhafen–Hamburg–Köpenhamn–Helsingborg–Göteborg–Bremerhafen.

Rutterna trafikeras av feederfartygen Lappland och Iduna och volymökningen gäller nästan uteslutande containrar, däribland en del kylcontainrar för frukt och grönt. Kapaciteten per anlöp uppgår till 801 teu för fartyget Iduna och 658 teu för Lappland.

”Nöjda”

Tyska Hapag-Lloyd är världens fjärde största rederi och har verksamheter i över 100 länder.

– Vi har arbetat målmedvetet för att hitta nya volymer och är väldigt nöjda med hamnens service och samarbete. Läget är unikt bra med servicenivå i toppklass, vilket i sin tur hjälper oss stärka vårt erbjudande inom transporter, säger Marc Weidemann, Director Operations vid Hapag-Lloyd i en kommentar.

Byggda i Tyskland

Tyskflaggade Lappland är byggd 1998 på Sietas-varvet i Hamburg, har isklass 1A och är 118 meter långt och 18 meter brett. Cypernflaggade Iduna är byggd 2007 är byggd på varvet Peters Schiffbau i tyska Wewelsfleth, har isklass 1A Super och är 125 meter långt och 22 meter brett.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]