Fotograf: Hans Peter Bloom

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Feedertrafik från Karlshamn

Team Lines startar containertrafik från Karlshamn till Hamburg och Bremerhaven. Trafiken inleds med veckoanlöp från Blekingehamnen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�p från Blekingehamnen.

– Vi har börjat blygsamt här under ett par veckor och och hoppas på att jobba upp volymerna under våren, säger Ulf Sandevärn, marknadschef i Karlshamns hamn om den nya trafiken som det tyska feeder-rederiet dragit igång.

– De flesta man pratar med säger att man måste komma upp i 100 moves per anlöp, och där är vi inte än.

Etablerad sling

Det är Team Lines slinga Bremerhaven, Hamburg, Stockholm, Norrköping, Åhus och åter till Bremerhaven som fått ett nytt stopp i Karlshamn.

– Nu i början har de använt samma fartyg som går till Åhus, spritexporten därifrån är inte så stor på vintern, vi får se om de kan fortsätta med det när exporten från Åhus ökar. Det har den redan börjat göra, Ulf Sandevärn och fortsätter:

– Vi är inte ute efter att stjäla någon sprit från Åhus. Vi tittar på närmarknaden, närmast på AAK som producerar vegetabiliska fetter och har flyttat en del produktion från Danmark hit och så har vi Södra Cell i Mörrum som vi hoppas på. Framförallt är det containertrafiken till kontinenten vi siktar på, idag kan man säga att mycket av containervolymerna från vår region går ut via Helsingborg.

Stora investeringar

För att klara satsningen på utökad containertrafik har det kommunalägda hamnbolaget förstärkt kajen och köpt en ny kran. Totalt har bolaget investerat 150 miljoner kronor i anläggningen de senaste åren.

– Vi har Sveriges största och vackraste mobilkran och vi har precis invigt en ny kombiterminal med elektrifiering och två fullängdsspår för hantering på 700 meter och ett uppställningsspår. Till det har vi 25.000 kvadratmeter uppställningsyta iordningsställd. I kombiterminalen är prio ett att attrahera tank och bulk och så tar vi container sjövägen, säer en nöjd marknadschef.

– Vi börjar bli en komplett hamn nu med det här nya och DFDS redan blomstrande färjetrafik på Klaipeda.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]