[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ller det Stena Provence.
Avtalet är på ett år med option om att förlänga ytterligare ett år och gäller från mitten av september 2017. Kontraktspartnern är densamma som Concordia tecknade avtal med i juli, då gällde det Stena Paris.
Långsiktighet
Fartyget har tidigare använts av samma kund för konsekutiva frakter av raffinerade petroleumprodukter i främst Asia Pacific- området.
– Det är alltid roligt att få förnyat förtroende. Långa kundrelationer är en av hörnstenarna i vår strategi. Givet de utmanande marknadsförhållandena är vi nöjda med nivån på kontraktet. Det viktiga just nu är dock att vi säkerställer långsiktighet och fortsatt samarbete med ett av världens största oljebolag, säger Kim Ullman, vd för Concordia Maritime i ett pressmeddelande.
Allt starkare marknad
Marknaden för transporter av olja och förädlade oljeprodukter har under de senaste kvartalen varit svag, men nu tycks det vända, enligt Kim Ullman.
– Världsekonomin går bra och den globala oljekonsumtionen förväntas kommande år öka med cirka 1,4 miljoner fat om dagen. Ser vi till lagernivåerna av olja runt om i världen minskar de nu successivt, primärt till följd av Opecs neddragning i produktion – vilket på lite sikt kommer att gynna oss rederier. På utbudssidan är orderboken låg och nettotillväxten av nya MR-fartyg väntas 2018 uppgå till endast ca 1-2 procent. Sammantaget förväntar vi oss att dessa faktorer kommer leda till en stegvis starkare marknad med start under 2018.
[/flowy_subscriber_only]