Fotograf: Stena LNG

Kategori: Ekonomi | Tank

Concordia sätter två hos Shell

Concordia Maritime har ingått ett avtal med Shell Tankers Singapore Private Ltd om sysselsättning för de två fartygen Stena Penguin och Stena Progress.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]guin och Stena Progress.

– Det är en fjäder i hatten för oss att ett av världens största oljebolag säger att ”Era båtar är så attraktiva att vi skulle vilja ha dem hos oss och sysselsätta dem”, säger Concordia Maritimes vd sedan den 1 januari Kim Ullman, till Sjöfartstidningen.

Hoppas på långt avtal

Hur långt kontraktet med Shell är vill han däremot inte säga.

– Det här är ett rätt så nytt sätt att arbeta så man skriver ett kort avtal med förhoppning om förlängning. Det finns förutsättningar att det här blir långvarigt.

Shell har tusentals laster per år och i deras system ska nu Stena Penguin och Stena Progress ingå. Någon särskild trad blir det inte frågan om.

– Nej, de kommer att ingå i Shells system och de kommer att sysselsättas till spotmarknadsrater. Jag tror att Shell har goda möjligheter att öka fartygens sysselsättningsgrad.

Andra på kort tid

Stena Penguin är byggd 2010 och Stena Progress året innan, 2009, är av typen Stena P-max. Fartygen är 183 meter långa, 40 meter breda och djupgåendet är 11,3 meter. Dödvikten är 65.200 dwt.

Affären med Shell kommer bara någon vecka efter uppgörelsen med Total om sysselsättning för Stena Paris under ett år med option på ytterligare ett år.

– I fallet med Total var det en speciell trad med grunda och trånga farvatten och på samma sätt tror jag att Shell kommer att kunna utnyttja P-max-fartygens grunda djupgående.

Att de två affärerna med oljejättarna kommer så tätt inpå varandra betecknar Kim Ullman som en tillfällighet men tror ändå att marknaden utvecklas positivt.

– Jag tror att spotmarknaden sakta kommer att förbättras, det gör den redan, och att få vara med om den förbättringen tillsammans med Shell känns bra.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]