Fotograf: Besättningen Stena Paris

Kategori: Haveri | Tank

Svenskt par i sjönöd räddat av Concordia-fartyg

Ett äldre svenskt par hamnade under onsdagen i sjönöd med sin segelbåt mitt ute i Stilla havet. Tidigt i morse svensk tid kunde de räddas av ett Concordia Maritime-fartyg. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�ddas av ett Concordia Maritime-fartyg. 

Den 69-åriga kvinnan och 70-årige mannen, som enligt uppgift är från Södertälje, hade varit ute på seglats med sin segelbåt Blue Horizon sedan 2011 då de under onsdagen befann sig i Stilla havet, 125 nautiska mil (231 km) nordost om Cooköarna. 

Efter att drabbats av hårt väder och kraftig sjögång, med vågor på upp till fyra meter, bröts masten på deras 11,2 meter långa segelbåt av och hamnade på ett sådant sätt att den hotade att slå hål på skrovet.

Paret beslutade då att skicka ut larmsignaler, som plockades upp av såväl Sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg (JRCC) som dess motsvarighet i Nya Zeeland (RCCNZ). 

Ändrade genast kursen

En räddningsoperation inleddes genast och ett flygplan skickades upp från Tahiti för att leta efter det närmast belägna fartyget – vilket visade sig vara Concordia Maritimes produkttankfartyg Stena Paris, som befann sig 150 nautiska mil (280 km)  från det nödställda paret. 

– Stena Paris var på väg mot Tahiti men satte då istället genast kurs mot paret. Efter en 13 timmar lång seglats nådde man fram, och med hjälp av flygplan dirigerades man sedan på rätt kurs för att hitta den här förhållandevis lilla båten, säger Kim Ullman, vd för Concordia Maritime, till Sjöfartstidningen. 

Kompakt mörker

Enligt Kim Ullman ville man inte sätta ned någon livbåt i den grova sjö som rådde, eftersom det fanns en risk att livbåten då skulle kunna slå sönder segelbåten. Räddningsoperationen skedde dessutom på kvällen lokal tid, då det var kompakt mörker.   

– Istället valde man att i lä gå så nära segelbåten som möjligt, för att sedan kasta över linor och dra båten intill skrovet. Efter det kastade man ned en lejdare så att paret kunde klättra upp.

Det äldre paret, som i samband med incidenten tvingades överge sin segelbåt, var enligt uppgift vid gott mod. 

– De var visserligen tämligen utmattande men hade inga fysiska skador utan bara några smärre blessyrer. Däremot var de synnerligen tacksamma över att vi nått fram till dem såpass snabbt som vi gjorde. 

Rejält skrovmål

Kim Ullman berättar att fick paret sig ett rejält skrovmål när de väl kommit ombord på Stena Paris, som på nytt satte kurs mot Tahiti. 

– Om de blev förvånade när de såg att det var ett fartyg med namnet Stena i fören som kom till deras undsättning? Ja, absolut. Och även om det är slitet uttryck så får man väl ändå säga att världen är liten. 

Ingen tvekan

Enligt Kim Ullman visste både befälhavare och besättning direkt vad som gällde när man fick larmet om den nödställda segelbåten.

– När något sådant här händer är det bara att bege sig iväg med en gång för att hjälpa till. Det finns inget som går före. Förutom att både lagar och förordningar reglerar det här, så är även sjömännens instinkt att direkt ge sig iväg. De vet själva vad naturkrafterna kan ställa till med, säger Kim Ullman, vd för Concordia Maritime. 

Får beröm

Enligt RCCNZ, som i ett pressmeddelande berömmer såväl befälhavare som besättning på Stena Paris för sin ”utomordentliga” räddningsinsats, har en varning nu skickats ut till fartyg i närheten av den övergivna segelbåten, som ligger kvar vid platsen för räddningsinsatsen.

Produkttankfartyget Stena Paris är på 65.200 dwt och byggdes 2005. Hon är ett av rederiets tio P-MAX-fartyg och chartras för närvarande av det franska oljebolaget Total.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]