Fotograf: UAVPIC

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Trafikstarten försenas ytterligare

Jungfruresan med Color Hybrid, som uppges vara världens största plug-in hybridfartyg, har åter skjutits upp.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] har åter skjutits upp.

Color Hybrid ska enligt den senaste informationen från Color Line inleda trafik på linjen Strömstad–Sandefjord den 16 augusti. Detta är andra gången som datum för jungfruresan ändras. Ursprungligen var den första turen, som snabbt blev fullbokad, planerad till den 26 juli, sedan ändrades den till den 9 augusti. ”Color Line upplever att fartyget behöver längre tid för att genomföra testprogrammet”, meddelar rederiet nu.

Color Hybrid överläts den 1 augusti av Ulstein Verft i Norge till Color Line och introducerar enligt Color Line nya lösningar för att reducera buller och utsläpp. Plug-in hybrid-lösningen innebär att färjan kan gå med el från batterier vid ankomst och avgång i farleden i Sandefjordsfjorden.

En timme på batteri

Batterikapaciteten är 5 MW och laddningen sker vid kajen i Sandefjord. Color Line uppger att Color Hybrid efter en inkörningsperiod kommer att kunna segla i en timme i upp till 12 knop enbart på batteriet.

Nybygget är 160 meter långt och har kapacitet för 2.000 passagerare och 500 bilar.

Bohus såld

Color Hybrid ersätter färjan Bohus som är såld. Köpare är ett dotterbolag till Northbay Transportes Maritimos LTD, Madeira, Portugal. Color Line uppger att köpet garanteras av dotterbolaget Tnitsea Shipping LTD, Madeira och att färjan ska gå i trafik på Medelhavet.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]