Pråmarna som skulle transportera containrar mellan Malmö och Köpenhamn.

Fotograf: CMP

Kategori: Ekonomi | Hamn/Logistik | Specialfartyg

CMP lägger ner pråmtrafik

Copenhagen Malmö Ports idé med pråmtrafik mellan Malmö och Köpenhamn har spruckit.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]llan Malmö och Köpenhamn har spruckit.

CMP väljer nu att lägga ner satsningen på pråmtrafik över Öresund. Initiativet togs från början av Thomas Lindblad som tidigare varit vd för bogserbåtsbolaget Svitzer. Hans idé byggde på viljan att skapa en miljömässigt hållbarare och mer kostnadseffektiv transportväg mellan CMP:s två delar på vardera sidan om Öresund.

byWatertruck

Tillsammans med CMP startade han i höstas det nya pråmrederiet byWatertruck, som skulle börja trafikera sundet i mars i år. Thomas Lindblad sa då till Sjöfartstidningen att två eller tre av pråmarna skulle gå med containrar och en eller två med torrbulk, som exempelvis biobränsle eller grusmassor.

Men i ett pressmeddelande konstaterar nu CMP att efterfrågan varit för svag.

Thomas Lindblad som chartrat in fyra pråmar och en pushbogserbåt från Sandinge Bogsering och Sjötrafik i Lysekil, säger idag till Sjöfartstidningen att att det ännu inte är klart vad som ska hända med pråmarna nu.

– Men det är klart att de ska sysselsättas. Det här är ett väldigt intressant system för kortsjöfart.

Hänvisar till CMP

Han vill däremot inte uttala sig om varför efterfrågan på pråmtrafik mellan Malmö och Köpenhamn inte blivit vad de hoppats, utan hänvisar till CMP:s vd Johan Röstin.

– Det är ju CMP som stått för den affärsmässiga risken, så jag vill inte gå in på orsaken.

Sjöfartstidningen har inte lyckats nå Johan Röstin för en kommentar, men i pressmeddelandet om nedläggningen säger han:

– Vi tror verkligen på den här idén men måste konstatera att CMP inte uppnått de volymer vi behöver för att satsningen på trafik med pråmar ska vara ekonomiskt försvarbar.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Bengt

    Någon som är förvånad?

  • Ingvar Bergman

    Man skulle bl a köra containers mellan CPH och MMA och då funderade jag över om Unifeeder möjligen skulle lägga ner Malmö-anlöpet (man gör ibland Malmö/Köpenhamn/Helsingborg på 1 dag) för att spara tid och låta linjelasten (containers) åka pråm sista (eller första) biten. Någon annan containerlast såg åtminstone inte jag. Man imponeras över att man lyckats sälja in idén – den säljaren kan säkert också sälja ’lagom söt konserverad gröt’

    • Ove

      Men det är ju gott!

  • Johan

    Nä, det där kan väl ingen ha trott på från början egentligen.
    Feeder som trafikerar båda hamnarna och dessutom extremt kort väg om man kör bil. Hårdare konkurrens får man leta efter.

  • Leif Holmberg

    Vem kan tro på CMP efter detta?

  • Anonymous

    Var väl inte helt oväntat, säger då det

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]